23.8.11

Sin egen lykkes smed

Debatten går i kommentarfeltet hos Erfaringskompetanse etter et intervju med en dame som, i likhet med andre tenke-positivt-profeter, tror at å være offer er en rolle man velger. Hun har en oppskrift mot ondet:

- Det enkelte menneske kan med riktig teknikk og hjelp klare å endre seg selv. Det er mulig å lære å tenke på nytt. Regner det en dag, så ikke tenk at ”Uff, regn i dag også!”. Hvorfor ikke fokusere på mulighetene til en tur ut. Du har jo paraply!

Dette minner veldig om Nina Karin Monsen, som uttalte noe liknende i Lørdagsrevyen en gang. Man kan fritt velge hvordan livet skal være etter en vanskelig barndom, det er bare å velge om man vil se det negative eller det positive. Man kan glede seg over for eksempel regnet, fortalte den lærde filosof. Kanskje hadde hun gått i gruppeterapi hos de samme Bergens-psykologene som damen hos Erfaringskompetanse?

Jeg stoler rett og slett ikke helt på dem som har en sterk trang til å belære om hvordan man kommer seg ut av vanskeligheter. De verste i så måte er folk som selv har "lagt ting bak seg". Som en prest jeg snakket med, som ble fryktelig provosert av meg da jeg sa at jeg ikke hadde fått god hjelp med mine traumer. Til slutt skled hun fullstendig ut av presterollen og begynte å snakke om sitt eget liv og at hun hadde opplevd overgrep. På meg virket det absolutt ikke som at hun hadde lagt ting så veldig bak seg, slik hun påsto.

13 kommentarer:

  1. Anonym23.8.11

    Hva er grunnen til at du gir uttrykk for at du mener det ikke går an å fritt velge hvordan livet skal være etter en vanskelig barndom?

    SvarSlett
  2. Anonym23.8.11

    Mener du at kognitiv terapi ikke har noe for seg?
    Lise:

    SvarSlett
  3. Det jeg mener er at man ikke kan kvitte seg med posttraumatiske lidelser gjennom "valg".

    Litt om traumer her og her (video)

    SvarSlett
  4. Anonym23.8.11

    Valg er jo et ganske omfattende begrep, og det legges nok mer i det begrepet både hos erfaringskompetanse og hos deg, enn det dere vil frem til deres korte, snevre ytringer.

    SvarSlett
  5. Siste Anonym: Takk for en LANG og FYLDIG ytring!

    Lise: Jeg har ingen spesiell mening om kognitiv terapi.

    SvarSlett
  6. De forsøker å få mennesker til å løfte seg selv etter håret i stedet for å skru av fotlenkene.

    Heldigvis begynner psykologer å forstå at traumer ikke kan fjernes ved å flytte fokus fra mørket til lyset eller gjennom medisiner. Situasjonen er den samme som for de overlevende på Utøya. Alt må snakkes om igjen og igjen slik at de sterkeste følelsene kan luftes ut.

    SvarSlett
  7. Jeg synes å ha merket at de som virkelig har lagt bak seg vonde opplevelser, ikke er opptatt av at andre skal gjøre det ... og ikke kritiserer de som ikke har gjort det. Og fra min synsvinkel er det fordi "legge det bak seg" ikke er en handling; det er resultatet av en prosess der man bl.a. har fått anledning til å se hva "det" er.

    SvarSlett
  8. "Positiv tenkning" sammen med benektning er ikke bra! Det er mange som har prøvd den metoden til de kollapset.
    Har nå sett på de filmer om traumer som du linket inn her. De var veldig bra. Der går det tydelig frem at en person får lettet sine byrder i en trygg setting der de får sette ord på hva de har gjennomlevd. Jeg har følt det selv i terapi og har hørt klienter si til meg at de kunne legger fra seg byrder når de gikk ut om døren. Ja visst gjør det vondt å gjennomleve sine minner, men det gjør også godt.
    Jeg forstår godt hva du mener når du snakker om "valg".

    SvarSlett
  9. Jeg har fått positiv tenkning i vrangstrupen. Man skal også være ytterst forsiktig med å si "bare gjør som jeg gjorde og dropp offerrollen, da blir alt bra."

    Man velger ikke om man er et offer. Offer er synonymt med skadelidende. Det går dessuten fint an å være BÅDE et offer OG komme seg videre. De fleste ofre ligger ikke bare i sengen og gråter. Og det er for mange ikke nok å bare snu tankene og tenke positivt. Det blir alt for enkelt, og er en hån mot alle de som sliter.

    SvarSlett
  10. Jørgen Lund24.8.11

    Siden kognitiv terapi blir nevnt her: Kognitiv terapi bygger opp under den virkelighetsfornektende, strutsepolitiske forestilling at vi kan og bør styre hvordan vi har det gjennom valg av "tenkning" eller "skjema". Det er usant, fordi det tildeler tanken en opphøyd posisjon som det ikke er grunnlag for i virkelighetens verden. Men det verste er at denne drømmen om tankens kraft i praksis beskylder offeret, som "tenker feil". Kognitiv terapi og beslektede holdninger bærer i dag derfor selv skyld for at lidelse forlenges unødvendig og at sannheten holdes under lokk. Dét hjelper ingen.

    SvarSlett
  11. Erfaringskompetanse har fulgt opp med to nye innlegg om "offerrollen". Også senterets seniorrådgiver Eva Svendsen mener det å være offer er en rolle.

    SvarSlett
  12. Anonym25.8.11

    Fortell et barn som er sexuelt misbrukt at "du har tiltrukket deg det selv" law and attraction my arse :D Barn tenker ikke sånn så de kan ikke tiltrekke seg noe sånnt. Det er akkurat det samme med andre ting i livet, vi tenker ikke sånn men blir utsatt for andre menneskers greier... Vi kan gjøre noe med å tenke annerledes enn vi allerede gjør. ærlig talt... Det får være grenser for hvilket ansvar vi skal ta på oss her i livet<3

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post