29.7.11

Psykiaterens taperstempel

En sak alle aktører på det psykiske helsefeltet er enige om, er at stigmatisering av mennesker med psykisk uhelse må bekjempes. Det var i alle fall det jeg trodde, inntil jeg leste Dag Furuholmens innlegg «Taper søker heltestatus» i Aftenposten 25. juli. Furuholmen er riktignok selv berørt av tragedien på Utøya som far, men han undertegner sitt innlegg som spesialist i psykiatri.

Det er ille nok at han fjerndiagnostiserer et menneske ut fra omtaler i mediene. Verre er det at han karakteriserer noen han åpenbart anser for behandlingstrengende som taper. Jeg antar at Furuholmen, i likhet med andre psykiatere, har hatt, og kanskje har, pasienter til behandling som har fått en personlighetsdiagnose, sliter med sosial isolasjon og samspillsproblemer, kanskje kompenserer for et dårlig selvbilde, og har fantasier det ikke er lett å snakke om. Hvilken faglig teori ligger til grunn når en legespesialist utroper noen til taper? Hvordan tror psykiater Furuholmen pasienter føler seg etter å ha lest innlegget hans? Kan det ikke tenkes at et taperstempel skaper behov for å kompensere?

Kortinnlegg i Aftenposten 28. juli

3 kommentarer:

  1. Veldig bra!

    SvarSlett
  2. Denne "artikkelen" har jeg ikke sett før nå. Trodde jeg hadde saumfart alt av uttalelser hvor eksperter på det som kan kalles god faglig avstand (selv om han er påførende)synser og spekulerer i Breiviks person og motiver. Jeg kan forstå hans uttalelser ut ifra et fars-perspektiv, men som psykiater bommer han kapitalt på å ytre seg slik han gjør. Trist for Furuholmen at hans privatliv besudler hans fagetiske framferd. At han er pårørende er faktisk INGEN unnskyldning for det han holder på med i denne artikkelen.

    SvarSlett
  3. Anett20.8.11

    Enig med deg Sigrun at dette var en uheldig uttalelse. Håper ikke det er vanlig at behandlere ser på pasienter/behandlingstrengende som tapere!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post