21.7.11

Pasientombud om beklagelse overfor pasienter

Pasient- og brukerombud i Nord-Trøndelag Kjell J. Vang har skrevet en kronikk om beklagelse overfor pasienter:

Jeg vil hevde at så godt som alle klager til helsetjenestene fra pasienter og pårørende bør resultere i en beklagelse. Det er flere hensikter med det. Den viktigste er å bidra til å utløyse beklagelsens mentalhygieniske kraft. Å motta en god beklagelse har stor terapeutisk virkning, rydder opp i kaos, gir perspektiv, løyser opp fortvilelse, forebygger ytterligere klager og fastlåste posisjoner, bidrar til at en kan legge det bak seg. Dessuten gjenskaper beklagelsen tillit som var ødelagt. Det fins mye omdømmebygging i en god beklagelse. Den legger rett og slett premisser for hva klageren skal tenke og si om et sjukehus eller en kommune, eller om helsetjenesten som sådan.

Nils Håvard Dahl, leder i legeforeningen i Nord-Trøndelag, reagerer:

Det har nok hendt at vi ikke har beklaget nok. Vi har helsetilsynet som ideelt skal være den instansen som avgjør om vi har gjort en feil eller ikke.

Det virker ikke som at Dahl, som også er psykiater, skjønner betydningen av det relasjonelle og av sårbarheten ved å være i pasientrollen, når han tror en formell behandling hos Helsetilsynet er det samme som en beklagelse fra ansvarlige for behandlingen. Tenk om vi ellers i livet kun skulle komme med beklagelser dersom vi hadde gjort oss skyldig i lovbrudd!

Jeg tror på samtalen. Det er litt for lettvint for helsepersonell å for eksempel ikke høre på pasienten, for så etterpå å komme med et "Men du kan jo bare klage til Helsetilsynet".

4 kommentarer:

  1. Sigrun sa: "Jeg tror på samtalen. Det er litt for lettvint for helsepersonell å for eksempel ikke høre på pasienten, for så etterpå å komme med et "Men du kan jo bare klage til Helsetilsynet".

    Eller, som jeg fikk høre: "Du kan innse at jeg har rett, eller klage og få bekreftet at jeg har rett."

    Hvorfor er det ikke en rutine at psykiskhelsekunder kan be om mekling lenge før det blir aktuelt å trekke inn Helsetilsynet?

    SvarSlett
  2. Mille22.7.11

    Det nærmeste jeg har kommet en unnskyldning fra en psykiater er "jeg beklager at du følte det sånn". Og det er jo egentlig ingen beklagelse. Dette var i en sak der jeg fikk klart medhold fra Norsk Pasientskadeerstatning.

    Så hva skal til for å få en beklagelse?

    SvarSlett
  3. Mille, du fikk en "anklagelse" i stedet for en beklagelse ... "jeg beklager at du følte det sånn" betyr at det er dine følelser som er feil, og ikke psykiaterens handlinger.

    Hva er det ved psykiatrien som gjør det så vanskelig å innrømme feil?

    Min teori er at dette har røtter i den svarte pedagogikken og Freuds beskyttelse av foreldre og autoriteter: Hvis vi ikke har gitt de som skadet oss ansvar for det de gjorde mot oss da vi var barn og avmektige, er det nok vanskelig å ta ansvar for egne handlinger når vi har makt.

    SvarSlett
  4. Mille22.7.11

    Ingrid: Ja, det er en anklagelse. Heldigvis betyr det mer for meg å få medhold enn enn beklagelse, selv om begge deler hadde vært å foretrekke.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post