9.7.11

Advarsel: En falsk terapeut på nettet

Det er en ny blogg der ute som virkelig fikk meg til å stusse. Bloggeren presenterer seg med et fornavn, "Jobber innen psykiatri. Studerer Psykoterapi", og stiller i legefrakk og med stetoskop rundt halsen.

Om han er lege slik bildet tyder på, så er det vel litt underlig at han ikke skriver det? Folk i et høystatusyrke, som legeyrket, identifiserer seg ifølge kunnskapssosiologien med sin profesjon fremfor bransjen eller organisasjonen de jobber i. Eller må (kommende) psykiatere beskytte seg, fordi de får så mye kjeft av oss? Vel. Men at de bruker stetoskop for å lytte på skallen til sine pasienter, det skal i alle fall ingen få meg til å tro.

Det som imidlertid gjorde meg virkelig mistenksom, var det dårlige språket. Selvsagt kan han være utlending. Navnet hans brukes så vidt jeg vet også i Tyskland.

Men her er et avsnitt i bloggen (med mine uthevelser):

Men ofte kan en person med BPD presenteres som en lys, intelligent person med en varm, vennlig natur. 
De kan opprettholde dette utseende for flere år inntil deres forsvarsmekanisme bryter ned, vanligvis på grunn av en veldig stressende situasjon som et forhold breakup eller dødsfallet til en nær og kjær. 
De kan føle seg isolert og tomme som igjen kan resultere i panisk anstrengelser for å unngå å bli alene. Hos en person med BPD kan vi ofte se svært ustabile forholds mønstre.

Jeg ber Google Translate oversette dette til engelsk, og skriver så den engelske teksten inn i søkeboksen hos Google. Da kommer jeg hit:

However, often times a person with BPD can present as a bright, intelligent individual with a warm, friendly nature. They can maintain this appearance for a number of years until their defense mechanism breaks down, usually because of a very stressful situation like a relationship breakup or death of a loved one.
They may feel isolated and empty which may result in frantic efforts to avoid being alone. People with BPD often formulate highly unstable relationship patterns.


Han er en flittig bruker av Google Translate, denne "legen", som legger ut e-postadressen sin i bloggen og oppfordrer folk som har fått borderline-diagnose til å kontakte ham. For jeg roter litt mer rundt der og finner da at det er noen andre som også reagerer på språket, og som har funnet lenken til en annen originalartikkel han har oversatt ved hjelp av Google Translate og utgir for å være egen tekst. Den kommentaren fikk ingen svar fra bloggeren, i motsetning til de hyggelige kommentarene som takker ham for at bloggen hans er til hjelp for dem.

Juks og fanteri-terapeuter er det ikke særlig morsomt å komme over. Hvilket motiv er det de kan ha for å operere på nettet? Jeg tenker med gru på folk med en så stigmatiserende diagnose, og dermed også lite troverdighetskapital, som betror seg til en vilt fremmed under falske forutsetninger om at han har taushetsplikt og vil dem vel. Når man googler emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse eller borderline for norske blogger, kommer denne bloggen helt på topp blant treffene i søkemotoren, hvilket innebærer at den blir mye besøkt.

Det jeg tror jeg trygt kan si, er at slikt som dette kan svekke tilliten til ekte helsepersonell som bruker sosiale medier uten å skrive under eget/fullt navn, slik lege Maria Gjerpe gjorde i sin første tid som blogger. Jeg har hatt mine tvil om en annen anonym (såkalt) lege.

7 kommentarer:

  1. Flott søkelys satt.

    SvarSlett
  2. Bildet er i alle fall falskt

    http://www.google.no/search?q=dr+robert+sears&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1138&bih=498

    SvarSlett
  3. Anonym10.7.11

    Takk Sigrun.

    SvarSlett
  4. Ser for mig ud til at være et forsøg på, at score kassen uden større arbejdsindsats, og på bekostning af andre, ved hjælp af, hvad der kunne tænkes er et ret populært Google-søgeord. Bemærk reklamerne i sidebaren. Kassen klingler, hver gang nogen klikker sig ind på bloggen.

    SvarSlett
  5. Marian: Jeg har også tenkt på reklameinntekter som en intensjon bak bloggen. Men hvorfor skulle han i tillegg oppfordre "borderline"-lesere til å maile ham?

    SvarSlett
  6. Skrev en kommentar til ha jeg;

    "Tja... Nå tror jeg ikke på at du er den du sier du er. Men jeg skal komme med en tilbake melding selv om bloggen din er bak mål og mening;

    - SPRÅKET; Skrivefeiler og dårlige formuleringer gir lite troverdighet. Er du utenlandsk for jeg kanskje litt bedre hvorfor, kanskje du kunne sagt litt om dette?

    - ARTIKLER; Oversetter du andres artikler, skriver du deres navn uansett. Om du har gått noe høgskole/universitets utdannelse vet du like godt som meg og absolutt ALLE andre som har gjort det at man skal henvise til kilder, og bruker man andres artikler eller siterer; skal man skrive hvem som opprinnelig har skrevet det.

    Jeg synes det er leit at folk synker til det stadiet at de dikter opp en nett version av seg selv. For i mine øyne er det hva du gjør. Slik jeg har tolket hva du har skrevet og hva andre sier, så tror jeg ikke på deg. Hvorfor vil en som "nettutgaven deg" sitte flere timer på overtid på kontoret å svare på mailer, du har jo kjæreste og to barn. Ærlig talt; Gi oss noe håndfast og jeg skal love deg at jeg skal sende masse lesere til deg. Såklart etter du har fikset på dette med språket ditt og at du ikke tar rettigheter til artikler du ikke har skrevet! Grow up!"

    SvarSlett
  7. Å når du leser hvem Dr.Robert W. Sears er, så stemmer ikke det overens med hvem "Morten" er. Og en som jobber med pediatri jobber jo overhode ikke med BPD siden diagnosen ikke kan stilles før man er minst 18 år, og selv da liker ikke behandlere å stille den.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post