5.6.11

Uføreordning skaper sinne på grunnplanet i LO

Leder av LO i Trondheim Arne Byrkjeflot mener regjeringen ikke har kommet LO-kongressens krav til ny uføreordning i møte. LO-kongressen stilte tre hovedkrav til ny uføreordning: Ingen levealdersjustering, ingen kutt i barnetillegget, og at uføre fortsatt skal skatte som pensjonister. Regjeringen innfrir ikke de to viktigste kravene. De innfører levealdersjustering og lønnsskatt for uføre.

Lokale LO-avdelinger mener uføre kan tape titusener i pensjon. Det er spesielt forslagene til ny alderspensjon som skaper sinne. Uføre tjener ikke opp pensjon fram til fylte 67, men til 62 år. I det nye pensjonssystemet, der hvert år teller, gir det betydelige pensjonskutt. Byrkjeflot viser til regnestykker der en gjennomsnittlig ufør industriarbeider taper 27.000 i året på regjeringens forslag, sammenliknet med dagens ordning.

Kilde: Klassekampen 28. og 31. mai

Les også: – Innfører arbeidslinja for uførepensjonister

OPPDATERING: Mandag kl. 14 svarer arbeidsminister Hanne Bjurstrøm på spørsmål om trygd

1 kommentar:

  1. Anonym22.8.11

    Hele greia er en stor vits. Jeg er litt "heldig" som nå etter 8 års kamp mot NAV endelig har fått Ung Uføretrygd. Jeg skulle egentlig hatt dette for 8 år siden da jeg for første gang fortalte om hva som hadde skjedd meg i barndommen og hvordan dette har gitt meg varige men som gjør at jeg ikke kan jobbe. Så idet jeg endelig får det så kommer altså disse artige kuttene. Når skal man begynne å kreve penger av de rike pampene her i landet. De som har "gått over lik" for å kjempe seg opp dit de er nå. Når skal de betale tilbake alt de skylder oss? Neida, ta fra de fattige og gi til de rike. Makan.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post