28.6.11

- Nå vet jeg litt mer om psykiatri

- Hallo, det er Rita!
- Å hei. Så hyggelig, da!
- Du Sigrun, jeg skal inn til Oslo på torsdag. Kunne vi treffes?
- Ja, gjerne. Når da?
- Etter tolv.
- Hvor?
- Det kan du bestemme. Er du hjemme da?
- Jeg skal til en slags utredning hos en psykolog kvart over tolv. Kafeen i strøket er dessverre stengt. De driver og pusser opp. Jeg aner ikke hvor lang tid jeg vil være hos denne psykologen, men kunne du vente på venteværelset på DPS'et?
- Hva kalte du det?
- Distriktspsykiatrisk senter. Psykologen jobber på poliklinikken der.
- Men kan jeg vente der, da?
- Ja, kunne du ikke ta med deg lesestoff og vente på meg der? Om du kom sånn rundt klokka ett, så ville det sikkert ikke bli så lenge å vente.
- Ja, jeg vet ikke helt.
- Er det vanskelig for deg? Det er jo like ved der jeg bor, så kan vi dra hjem til meg etterpå.
- OK. Gi meg adressen, da.

---------------

- Nå er jeg lettet.
- Lettet?
- Ja, for å være helt ærlig, Sigrun, så gruet jeg meg en del.
- Gruet deg?
- Jeg har aldri vært på en psykiatrisk institusjon før.
- Trodde du det var farlige folk der?
- Jeg var jo redd for å treffe veldig gale folk, slik at jeg ikke ville vite hva jeg skulle gjøre. Jeg satte meg nærmest døra.
- Ha ha! Synes du jeg er skummel, også?
- Deg kjenner jeg jo.
- Jeg kjenner mange med såkalte alvorlige psykiske lidelser, jeg.
- Jeg snakket forresten med en ung mann på venteværelset. Om du la merke til han mørke, pene.
- Ja, jeg har snakket med ham ved et par anledninger. Veldig hyggelig og sjarmerende.
- Han fortalte meg at han gikk på universitetet. Jeg hadde ikke trodd at sånne gikk der.
- Sånne? Jeg har også studert på Blindern. Kristian, som han heter, har studert japansk. Slå den!
- Ja, han fortalte meg det. Du, det var egentlig bra at vi møttes der. Nå vet jeg litt mer om psykiatri.
- Det er bra.

1 kommentar:

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post