17.6.11

Med hjemmel i psykisk helsevernloven

- Ja, det er Sigrun.
- Er det Sigrun Tømmerås jeg snakker med?
- Ja, det er det.
- Dette er bydelsoverlege Hans Vold.
- God dag.
- Jeg har fått en melding om at du klager på støy, og ...
- Ja, det er støy fra tekniske installasjoner i huset. Jeg får ikke sove på natta.
- Du er psykisk syk.
- Jeg sliter med barndomstraumer, ja.
- Ja, jeg hørte at du kaller det det.
- Kaller det? Det er jo sant. Og det er ikke så uvanlig at traumatiserte er støysensitive. Jeg kan maile deg en fagartikkel jeg har her. Så jeg lider sterkere under støy enn folk flest.
- Det er bare noe du innbiller deg det, at det er støy.
- Hva?
- Du hører ting vi andre ikke hører. Med hjemmel i psykisk helsevernlovens § bla bla, kommunehelsetjenestelovens § bla bla, helsepersonellovens § bla bla og smittevernlovens § bla bla, vil jeg at du skal gjennomgå en tvungen legeundersøkelse for å se om du trenger innleggelse i psykisk helsevern.
- Hva! Jeg har aldri vært psykotisk! Det er faktisk lov til å slite psykisk i dette landet!
- Jeg er som bydelsoverlege forpliktet til å få deg undersøkt.
- Støyen er ikke inni hodet mitt! Støyrapporten viste støyhendelser på 55-60 desibel.
- Støyrapporten? Hvor har du fått tak i støyrapport?
- Fra etatsleder Jon Jonsen i Helse- og velferdsetaten. Jeg kan maile den til deg nå med det samme. Hva er e-postadressen din?
- Nei, den kan jeg få fra Jon Jonsen selv ... Hm ... Nå blir jo saken litt annerledes.
- Ja. Men om jeg ikke hadde fått støyrapporten ennå - det er bare tre dager siden jeg fikk den - så hadde du fått meg tvangsinnlagt i psykiatrien!

11 kommentarer:

  1. Makan altså. Hvordan kan man være forpliktet til å tvangsundersøke noen på grunn av støy i hodet uansett? Som om noen blir tvangsinnlagt hvis de sier de har øresus... Støy gjør ingen farlige. Og behandlingskriteriet forstår jeg ikke helt hvordan skulle være aktuellt heller. Det er vel strengt tatt få som synes det er bedre å være tvangsinnlagt enn å bo en plass det bråker. Da hadde det vært et bedre forslag å sende deg et par ørepropper enn å tvangsundersøke deg. Og så skal man jo prøve frivillig undersøkelse før tvang blir benyttet. Denne legefyren klarte jo ikke å gjøre noen ting rett... Makan.

    SvarSlett
  2. E: Ja, makan. Og denne legen har sittet i en kontrollkommisjon i årevis.

    SvarSlett
  3. Mille18.6.11

    Hårreisende!

    SvarSlett
  4. Dette høres helt vilt ut.

    SvarSlett
  5. Anonym28.6.11

    Man skal visst være særdeles forsiktig med hva man gjør hvis man har merkelappen "psykisk syk".. Skremmende hvis oppførselen til denne bydelsoverlegen er representativ for helsepersonells holdninger til psykisk syke.

    SvarSlett
  6. Anonym22.8.11

    Denne mannen virker å totalt mangle empatiske evner. Merkelig hvordan han greier å få det til å samstemme med yrkevalget sitt. Eller kanskje mer korrekt, merkelig hvordan alle andre kan akseptere yrkesvalget hans.

    SvarSlett
  7. Dette er rystende.

    SvarSlett
  8. Egentlig en forferdelig mann!? Lite forståelse for hva som skjer i verden...Visste ikke at man "ble rapportert" til helsemyndighetene om man klaga på støy, heller jeg...flere som har svikta her?

    SvarSlett
  9. Randi Målen: Det var en (tunghørt) besøkende som sendte bekymringsmelding om meg til kommunen.

    SvarSlett
  10. ! det verste er at jeg ikke ble forundra en gang...

    SvarSlett
  11. Anonym5.6.15

    Ingen ting forundrer meg i psykiatrien!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post