2.6.11

Fokus på pasientens livshistorie

Berit Rustand, faglig rådgiver i NAPHA, sosialantropolog og forfatter, mener at pasient og behandler ofte ikke trekker i samme retning. Mange pasienter er opptatt av livene sine, mens helsearbeidere er opptatt av å lindre symptomer, sier Rustand.

-Dette blir to helt ulike perspektiver som møtes, der pasient og behandler ikke har en felles forståelse av hva som er viktig å fokusere på. Kanskje kan nøkkelen til lindring av symptomene nettopp ligge i at pasientene får lov til å fortelle sin historie og bli lyttet til, sier hun.

Hun hevder at mange med psykisk lidelse av omgivelsene har blitt pålagt en fortielse av sin egenopplevde livshistorie.

-Det å få den subjektive versjonen av egen historie fram i lyset har blitt undervurdert av behandlere, ikke bare før, men også i dag, mener Rustand.

Les mer hos NAPHA.

3 kommentarer:

  1. Anonym22.8.11

    Traff midt i blinken for meg. Akkurat nå har jeg en ganske flink psykolog som jeg føler ser meg og tar meg og det jeg måtte fortelle på alvor.

    Det er ikke alltid vi er 100% enige og han kan komme med innvendinger og han må ofte beklage seg over ting som "bare ikke lar seg gjøre innenfor psykiatrien i Norge". Som feks å snakke om PTSD om man ikke er en overlevende etter en krig eller lignende.

    Så langt har jeg akseptert dette iom at jeg har lært denne mannen å kjenne som en åpen person som ikke har problemer med å snakke feks psykiatri kritikk og på langt vei er enig i det meste jeg kommer med på den fronten. Han er forøvrig motstander av tvang i psykiatrien.

    Han har ikke til nå prøvd å korrigere eller direkte motsi meg på noe av det jeg forteller. Det er alltid jeg som fører ordet og bestemmer hva vi skal snakke om. Noen ganger hender det at jeg føler jeg spør ham om det er noe han ønsker å snakke om.

    Dette har jeg aldri opplevd før med tidligere terapauter. Jeg har alltid opplevd det motsatte med meget kontrollerende oppførsel fra terapauten og derfor avbrutt terapien etter en stund.

    Denne psykologen er også den første som har tatt problemene mine så seriøst at han ordnet uføretrygd for meg etter at jeg hadde gått hos ham bare veldig kort tid. Dette var etter hans mening det viktigste han kunne gjøre for meg sånn umiddelbart. Stikk motsatt av hva alle andre terapauter har gjort tidligere. Da var det bare mas om lykkepiller. Bare sånn for ordens skyld så kan jeg fortelle at jeg lider av traume relaterte problemer . PTSD egentlig.

    Uføretrygd er noe jeg hadde kjempet for å få i 8 år og etter at han tok noen telefoner så fikk jeg etterbetalt en hel masse penger jeg har hatt rett på i 8 år. Nav måtte innrømme feil.

    SvarSlett
  2. Anonym22.8.11

    Samme anonym som posten over:

    Jeg glemte å si at jeg har det mye bedre nå etter at jeg fant denne psykologen. Jeg har jo fortsatt de samme problemene som før men med fast inntekt fra trygd så har jeg nå har jeg nå endelig fått kjøpt meg inn i min første egne leilighet (jeg er 31 år gammel) og har en fast utbetaling til andre utgifter som mat og klær osv. Og ingen mer innblanding fra Nav om at jeg hele tiden skal prøve å jobbe "litt". Noe som har vist seg gang på gang er umulig.

    Nå har jeg mer tid til å ta meg inn igjen etter besøk hos familie og bekjente. Noe jeg alltid trenger sårt. 1 dag besøk pleier være lik 2 dager med lite energi og noe nedstemt humør for meg.

    Arbeid tar knekken på meg etter ca. 2 mnd. Da er det dyp depresjon i minst ett år. Så med en gang man kommer seg er det nytt brev fra Nav om nye tvangstiltak for ikke å miste rehabiliteringspenger. Sånn holdt de det gående med meg i 8 år.

    SvarSlett
  3. Bare du opplever litt medgang nå, Anonym :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post