3.6.11

- Barn som er sulteforet på kjærlighet og omsorg

For mange år siden leste jeg Liv Finstads bok om Selbukollektivet, Den betalte familie. Dette var et behandlingssted for unge rusavhengige fra 1981 til 2000. Eller, jeg bør kanskje ikke kalle det et behandlingssted. Kollektivet så på seg selv som et hjem. Grunnlegger og leder av stedet, sosionom Inger Granby, sa det var en familie ungdommene trengte.

Det de trenger er intet mindre enn en ny barndom, en helt ny oppdragelse, en ny familie å høre til. (NTB 02.07.1989)

Boka til Finstad gjorde et sterkt inntrykk på meg. Den vekket en voldsom lengsel. Etter at jeg hadde lest den, sa jeg til terapeuten min at jeg ønsket meg en fosterfamilie, selv om jeg var voksen.

Samtidig var boka følelsesmessig ganske krevende.

Oppdragelse er en vanskelig og smertefull prosess både for barn og voksne, og på Selbu spilles de følelsesmessige konfliktene ut for åpen scene. Her er aldri fred å få, verken for voksne eller barn. Ungdommene har så mye å ta igjen, så mange sosiale ferdigheter å lære at hver eneste trivielle dagliglivssituasjon må benyttes som utgangspunkt for sosial trening. (NTB 02.07.1989)

De voksne i kollektivet er betalt for jobben, men ser ikke på seg selv som funksjonærer. De har valgt å gå inn i foreldrenes sted, med alt det innebærer av følelsesmessig og personlig engasjement og ansvar.

- Å bli glad i bryter med en vanlig norm i sosialsektoren. Det er ofte avstanden og ikke nærheten som blir kalt "profesjonell holdning", påpeker Finstad.

Men ingen sosialarbeider på jobb fra ni til fire kan gi barn som er sulteforet på kjærlighet og omsorg, den oppmerksomheten de trenger. (NTB 25.05.1990)

Det kunne ikke én terapitime i uka gi meg heller.

Over 60 prosent av ungdommene hadde en bakgrunn med seksuelt misbruk. (rus & avhengighet 02/1999)

16-åringene som kommer til Selbu blir ikke først og fremst betraktet som misbrukere, men som misbrukte barn. De har vært utsatt for grov omsorgssvikt, svært ofte fysisk mishandling og seksuelle overgrep.

- Rusinga er bare smårusket, som Inger sier. 
(NTB 02.07.1989)

Det ble ikke brukt tvang ved Selbukollektivet. Granby mente det ikke var noe problem med å få ungdommene tilbake når de stakk av, om man tok bryet med å oppsøke dem. De voksne hadde en plikt til å oppsøke dem og motivere dem til å vende tilbake og forsette der de slapp. Uansett hva de gjorde, ble de tatt imot.

Disse unge menneskene hadde ikke annen familie eller et barndomshjem å komme til når det ble kriser og vansker etter oppholdet i kollektivet.

Får misbrukerne ikke hjelp utover den første krisen, faller de tilbake i det gamle mønsteret der rusen fungerer som flukt fra følelsesmessige problemer. På Selbu har de ansatte tatt konsekvensen av denne erkjennelsen, og fortsetter å følge ungdommene. 5-7 år regner de med at det tar før folk virkelig står trygt på egne ben, dvs. at de kan klare å møte livskriser uten å måtte ty til rus. (NTB 02.07.1989)

De lyktes ikke med oppfølgingen. Inger Granby håper at andre kan ta lærdom av deres erfaringer. Nå kommer hun med bok om sin historie, skrevet sammen med professor og psykolog Gro Therese Lie: Mennesket bak rusen. Om Selbukollektivets historie, ungdommenes utviklingsprosess og betydningen av anerkjennelse.

Det er så jeg får lyst til å anbefale ei bok jeg ennå ikke har lest.

Selbyggen 03.06.

3 kommentarer:

  1. Fikk lyst til å lese begge bøkene etter å ha lest dette. Tusen takk for deling, det er godt å lese slike historier. Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Hvad blev der af kollektivet efter 2000? Hvorfor findes det ikke mere?

    SvarSlett
  3. ohlalacestlavie: Selv takk. Og god helg.

    Marian: Det har jeg faktisk ikke fått klarhet i. Har sjekket Retriever, men uten å finne noe svar. Den boka jeg leste, ble utgitt allerede i 1990, tror jeg. Men antar den nye boka gir svar på det.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post