1.4.11

Om holdninger til selvmord i Norge

«Selvmord er ikke akseptabelt og kan forebygges»: Holdninger til selvmord og selvmordsforebygging i Norge av Heidi Hjelmeland og Birthe Loa Knizek:

I denne artikkelen presenterer vi egenrapportert suicidalitet og holdninger til selvmord og selvmordsforebygging blant psykologer, psykiatere, sykepleiere, hjelpepleiere og sosialarbeidere ansatt i psykisk helsevern i tillegg til krisetelefonarbeidere, politikere, medisin-, psykologi-, sykepleie-, sosialarbeider- og lærerstudenter, samt befolkningen generelt.

Selvmordsforebygging: Balansegang mellom realisme og optimisme av Kim Larsen:

Når det gjelder selvmord, virker det som de fleste opererer med en uuttalt nullvisjon, og tenker at dersom en person i kontakt med psykisk helsevern har utført selvmord, må behandlerne nødvendigvis ha gjort en feil. 

3 kommentarer:

  1. Anonym6.4.11

    Det er lett og drepe seg selv har gjort alle forbredelsene med ting jeg fant i hjemmet samt lovlig kjøp av det andre jeg trengte for ca 1500kr.

    Har hatt SLe Lupus som er en kronisk sykdom uten kur 10siste årene samt jeg er transeksuell og kan ikke bli behandlet for det pga sykdommen min , er i store smerter hver dag sliter med angst deprisjoner selvhat grunnet det at jeg føler jeg er i feil kropp.

    Synes det er viktig man burde ha et fritt valg angående dette når jeg er kommer til det punktet der jeg ikke gidder mer føler jeg det er ingens rett å stoppe meg.

    SvarSlett
  2. Anonym: Jeg blir trist av å lese at du har det så til de grader vondt. Har du ingen følelsesmessig nær å søke støtte hos, f.eks. en god terapeut?

    SvarSlett
  3. Anonym8.4.11

    Har prøvd det meste det er egentlig ikke så mye og gjøre med saken , husker godt hvordan diverse mennesker i helsevesenet har gjort narr av legningen min alt fra sykepleiere til leger og psykologer. Har gitt litt opp hele greia jeg tro meg har prøvd og ordne opp i problemene mine veldig lenge nå.

    I bunn og grunn tror jeg det ikke er så mye håp for meg er ikke sånn at det kommer en magisk kur noen gang snart eller at Norge får bedre lover for folk som er transeksuelle eller andre subkategorier.

    Kommer til og leve som et undermenneske i dette landet med legningen min+sykdom , så jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal nedverdige meg det særlig lengre.

    Har informert familien min angående dette og de respekterer valget mitt så det er mere et rasjonelt valg.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post