10.4.11

Lyst til å starte Norske Psykopaters Landsforening

Favorittskribent Odd Volden har flere ganger holdt innlegg på Schizofrenidagene. Her fra ett av dem:

Den andre gangen jeg var her snakket jeg om å leve med det dere liker å kalle personlighetsforstyrrelser”. Jeg skal si et par ord om det også:

Siden jeg tenker at alle diagnosegrupper bør være representert i brukerbevegelsen, har jeg lenge hatt lyst til å starte Norske Psykopaters Landsforening. Men foreløpig får jeg ikke lov av kona.

En rutinert sykepleier jeg hadde som student for noen år siden, sa følgende under en veiledning:

”Du må for all del unngå å bli diagnostisert som ”personlighetsforstyrret”. Da er løpet kjørt. Personalet klarer ikke å håndtere slike diagnoser - de fyller dem øyeblikkelig med mye mer essens enn det er grunnlag for.”

Dette er en viktig observasjon, ikke minst i lys av Finn Skårderud og medarbeideres påstand i en ny lærebok; jeg siterer:

”Personlighetsforstyrrelsene kan beskrives som en orkesterplass til faget psykiatri”.

Les innlegget hos psykiskhelsearbeid.no.

Hans siste innlegg hos NAPHA, hvor han blogger fast, er her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post