5.3.11

Tomme ord

Psykolog Jan A. Andersen, altså han som mener at ord ikke skader, har en kronikk i BT i dag. Fyren er rett og slett avskyelig (jeg regner med at han ikke reagerer på ordbruken min).

Han påstår at det er mobbing blant voksne han har i tankene, men skriver faktisk mest om barn. Ord er ikke farlige, de skaper ikke arr, sier han.

Altså: Om partneren din, eller moren din, sier at du er et menneske som er umulig å elske, så er dette bare ufarlige ord. Eller som da jeg var barn og fikk høre (av voksne) at jeg skulle bli slått sånn at jeg ville angre på at jeg var blitt født. De gangene var det ikke engang nødvendig å slå meg; jeg angret bare jeg hørte denne setningen.

Dersom ord ikke betyr noe, så spiller det heller ingen rolle om noen sier de er glad i deg eller ikke - gjør det vel? Eller om noen kaller meg gal eller forstyrret, enten en nærstående eller en kollega av Andersen som har meg som klient.

Går det forresten an å gå i terapi uten at ord betyr noe? Da kan man vel bare avskaffe all samtalebehandling?

Eller Kirkens forkynnelse: Spiller det noen rolle om presten kaller deg en fordervet sjel og djevelens barn eller et menneske som er elsket av Gud?

Det er jo bare ord.

6 kommentarer:

  1. Anonym5.3.11

    Enig med deg, Sigrun! Uvitende kjempedust, han derre psykolog Andersen! Merkelig at han som er psykolog påstår slikt. Psykologene er jo de fremste forkjemperne for kognitive teknikker - NLP- for å nevne bare en av disse teknikkene, nevrolingvistiskprogrammering - Dvs at man programeres nettopp ved hjelpe av ord som igangsetter tankespinn osv.

    Veldig leit at du hadde slike triste barndomsopplevelser, Sigrun! Du skulle hatt solskinnsopplevelser hver eneste dag - akkurat slik som alle andre barn skulle hatt....!

    SvarSlett
  2. Fyren og alt han står for er fullstendig motbydelig. Og kanskje på en måte typisk for tiden vi lever i, dette at alt er opp til oss selv.

    SvarSlett
  3. Anonym6.3.11

    HA! "alt opp til oss selv" - HVA mener du Laila? Dette er en mann som utgir seg som fagperson, hevder han er psykolog, og får oppmerksomhet og ære deretter. Alt opp til oss selv? Det gjelder i hvertfall ikke "oss" på offenlige budsjetters tyranni!

    SvarSlett
  4. Til deg som har kommentert ovenfor. Jeg mener ikke at alt er opp til oss selv, men at det, dessverre, ser ut til å være på moten med den slags holdninger. Uansett hva slags elendighet man blir rammet av, det være seg sykdom, arbeidsledighet, og nå også mobbing, så mener man at det er ens egen skyld, man har tenkt feil, gjort noe feil. For å gjøre det helt klart, dette er en tankegang jeg tar sterk avstand fra.

    SvarSlett
  5. a.m.6.3.11

    Fryktelig. Så å bli fortalt at jeg er et undermenneske, at ingen kan like meg, og at jeg aldri kan bli normal, så forstyrret jeg er, er problemfritt?

    Så lenge jeg har vært gammel nok til å forstå det, har jeg forsøkt å ta ansvar for det jeg sier og ikke angripe andre med ord.

    Men hvis verbale og psykologiske krenkelser ikke regnes, har jeg det helt flott.

    SvarSlett
  6. Per Son8.3.11

    Tok en sjekk på denne gale psykologen for en tid tilbake. Fant et par TV-klipp og en del tekst.

    Han hevder blant annet at han i de ca 25 årene han har jobbet med mobbing på arbeidplasser, aldri har opplevd at folk har blitt mobbet, med to unntak. Men her var det snakk om folk som var "illojale", så da var det ok.

    Han hevder at alle er ansvarlige for sine egne følelser, uansett hvor mobbet de er...eller føler seg. Ingen kan skape dårlige følelser hos andre, hevder Andersen. Samtidig mener han at anonyme tips om mobbende sjefer eller andre er en uting, fordi det bare skaper frykt og usikkerhet(!).

    Andersen burde konsentrerte seg litt mer om hvordan verden faktisk er - hva som faktisk sårer - og ikke så mye om hvordan han mener folk BURDE føle. Det er uansett enklere for de få å være litt greiere, enn at de 98%(!) som Andersen mener er sytekopper, skal tukte sine følelser.

    Å tro at man kan kontrollere det autonome nervesystem er en artig tanke, men er så til de grader tilbakevist av harde fakta. Dessverre så tror fortsatt mange psykologer på en slags åndens seier over materien, servert gjennom moralske pålegg. Utad framstår disse som realister og skeptikere. De er jo skeptiske til oss. Avstumpede mennesker går ofte for å være nøkterne realister. Men alt de sier er jo ren magisk tenkning som går kristendummen en høy gang. Og så har vi disse flotte inkonsistensene som kroner verket; byttedyrene er ansvarlige for sine egne følelser, men ikke fornærm rovdyrene!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post