1.3.11

Per Isdal er en helt

Per Isdal er en av finalistene til Den Store Psykologprisen. Han fortjener virkelig en pris.

Helt tilbake til 1988 finner jeg avisartikler i Atekst-arkivet hvor Per Isdal uttaler seg om familievold, eller rettere sagt: mot vold. Han har vært en av de aller tydeligste psykologstemmene mot dette uvesenet lenge.

Mitt fortidige, forslåtte barn har fått mye trøst av å lese og høre Per Isdal. Når jeg har gått i terapi, har jeg opplevd at volden jeg ble utsatt for som barn, er blitt bagatellisert - ja, volden jeg opplevde som voksen også, men den skadet meg ikke så mye. Det har vært litt sånn "på den ene siden" og så "på den andre siden", og vold er blitt omskrevet til "motgang", "samspillsproblemer" eller "konflikter" i familien. Derfor lyttet jeg etter andre psykologstemmer, utenfor terapirommet, selv om det selvsagt ikke blir helt det samme.

Mens jeg gikk hos "verdens verste" psykolog, så jeg at Human-Etisk Forbund skulle ha et åpent møte med Per Isdal som foredragsholder. Jeg dro dit, og det ble en ubeskrivelig sterk bekreftelse for meg å høre en psykolog så kraftig og entydig forkaste voldsbruk, inkludert mot barn. Han kom også inn på at det er for liten oppmerksomhet på problemet i helsevesenet, akkurat slik jeg opplevde. Siden jeg fra jeg var bitte liten fikk høre at volden jeg ble utsatt for, var Guds vilje, har jeg trengt å høre at vold er feil med veldig store bokstaver. Etter at jeg hadde stilt spørsmål og kommentert foredraget hans, sa Isdal: "Jeg tror du og jeg kunne hatt mye å snakke sammen om". Det føltes som om han tok mitt fortidige barn på fanget.

Per Isdal er feminist. Jeg tror det har betydd svært mye for mishandlede å høre en mann så til de grader ta avstand fra patriarkalsk vold.

Per Isdal er en helt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post