22.3.11

Han var den første

Foto: stortinget.no
I dag har stortingsrepresentant Karin Yrvin en kronikk om sin psykiske lidelse i Aftenposten.

Den første politikeren som var åpen om en manisk-depressiv lidelse - ja, en psykisk lidelse overhodet - var imidlertid Finn Gustavsen (1926-2005). Han skrev åpenhjertig om dette i boka Kortene på bordet - i 1979!

- Jeg var først ute og gjorde en innsats i forkant av Bondevik om et tabu-tema som rammer mange flere enn oss i politikken, sa Finn Gustavsen til Aftenposten.

Han ble berømmet for sin åpenhet:

- De kapitlene er jaggu ærlig manns verk, skrev Arbeiderbladets anmelder.

Men den hadde også sin pris:

- Jeg synes jeg egentlig ikke i noen kretser fikk en fair behandling efter dette. Folk ville ikke gi meg tillit. Det som hadde skjedd, "klebet" ved meg. Det ble brukt mot meg. Man opplever det litt trist, selv om det har "rabla" en gang. Selv avanserte, akademiske kretser har fordommer i så måte, fortalte Gustavsen Aftenposten.

- Gustavsens åpenhet om egne psykiske problemer var langt forut for sin tid, konstaterte Anders Horn i Klassekampen da Finn Gustavsen døde i 2005.

1 kommentar:

  1. Anonym23.3.11

    Virker som om Yrvin slik har fått et slags kall.

    Forøvrig er det mye verre å bli hengt ut som psykisk syk, når man ikke er det!

    Psykiatrisering blir jo brukt som hersketeknikker. "du er gal" m.m.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post