25.2.11

Tullebukken Ingvald Godal

Ingvald Godal mener ting er så mye bedre i Botswana enn i Norge, fordi man pisker barn i Botswana. Ja, ikke sant? Se bare*:

Befolkningstall: B 1,8 mill.    N 4,6 mill.
Antall studenter høyere utdanning: B 9.161    N 212.395
Andelen skolebarn som fullfører grunnskolen: B 86,8 %    N 99,8 %
Arbeidsledighet: B 17,6 %    N 3,4 %
Forventet levealder: B 55 år    N 81 år
Underernært befolkning: B 26 %    N 5 %
Livskvalitet: B 4,8    N 8,1 på en skala 1-10 der 10 er best

Kilde: Globalis *Tallene er noen år gamle

Så til ett av Godals konkrete begrunnelser for barnemishandling: Man blir ikke god i fremmedspråk uten at man blir skikkelig skremt. Men der er jeg faktisk et eksempel som motbeviser deg, Godal. Jeg var vettskremt hjemme, fordi jeg ble slått, men i timene på skolen var jeg trygg, for der brukte man belønning (karakterer) og ikke straff. I likhet med deg, Godal, var jeg god i tysk. Jeg fikk toppkarakter på hver prøve på ungdomsskolen, altså uten at det var frykt som drev meg til å jobbe med leksene. Men i motsetning til deg fikk jeg 6 i fransk på videregående, selv om jeg hadde en mild lærer. Hva sier du til det?

3 kommentarer:

  1. Dette gir meg assisiasjoner til latterepidemiene i Tanzania og Uganda.

    Jeg oversatte "Laughology" for Schr. Katt, og synes å huske at årsaken til dette var stress.

    SvarSlett
  2. Her fant jeg ordlyden i "Laughology":

    "Da den første epidemien brøt ut i 1962, var det kommet en ny administrasjon i Tanzania ... med krav om streng disiplin på skolene. Det var akkurat på den tiden at latterepidemien brøt ut."


    DOCTOR JOSEPH ZUNGO "And we find out that this was a kind of change of lifestyle, too strict, and then we are to go advise to the new administration to relax."


    "Den gangen var det ingen som kunne løse mysteriet med latterepidemien. Men med dagens kunnskaper ser vi at det kan ha vært en enkel forklaring: Det var rett og slett stress."

    SvarSlett
  3. Ingrid: Takk. Virkelig tankevekkende.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post