6.2.11

Slik lager du en lukket blogg

Grunnet nytt dashbord er fremgangsmåten for å lage lukket blogg blitt endret. Les den oppdaterte her.
Jeg har hatt besøk her på bloggen av noen som har lurt på hvordan man lager en lukket blogg, så da kan jeg fortelle det - vel å merke med Blogspot-blogg, som er den jeg er mest bekvem med. En lukket Blogspot kan ha inntil 100 skribenter/ lesere (også en åpen blogg kan ha 100 forfattere).

Du bør gjøre de rette innstillingene før du skriver noe som helst i bloggen. Ellers kan Google fange opp noe innhold selv om du lukker den etterpå.

Gå til Innstillinger.

    Så til Grunnleggende:

Legge til denne bloggen i listen din? Velg Nei.
La søkemotorer finne bloggen? Velg Nei.
Vis Send innlegg via e-post? Velg Nei. (OBS! Husk også å ikke vise delingsknappen under blogginnlegget)
Trykk LAGRE INNSTLLINGER.
    
Tillat blogginnmatinger:
Tillat blogginnmatinger. Velg Ingen.
Trykk LAGRE INNSTLLINGER.

    Gå til Tillatelser:
Blogglesere. Hvem kan lese denne bloggen? 
Velg Bare personer jeg velger, eller 
Bare bloggforfattere.

Nå er bloggen lukket.

Et tips:

Siden en lukket blogg ikke har feeder, må leserne varsles om nye innlegg og kommentarer via e-post. Så lenge bloggen ikke har over 10 lesere, gjør du det slik:

For innlegg:

Innstillinger -> E-post og mobil -> E-postvarsler Skriv inn e-postadresser.
For kommentarer:
Innstillinger -> Kommentarer -> E-postadresse for varsling om kommentar Skriv inn e-postadresser.

Når bloggen har fått over 10 lesere, må man gjøre det på en annen måte. I en lukket bloggen som jeg er med i, er bare de to administratorenes e-postadresser fylt ut for innlegg og kommentarer. En av administratorene videresender så innlegg/kommentarer til bloggens medlemmer manuelt. Det er fort gjort om man lager en egen gruppe med adressene til bloggmedlemmene.

I bloggen jeg er med i, sendes e-postene til medlemmene som blindkopi, fordi noen har navnet sitt i e-postadressen, og folk skal selv få velge om de vil si sitt egentlige navn til de andre bloggmedlemmene. I den bloggen er det bare de to administratorene som kjenner medlemmenes navn. Dette har å gjøre med bloggens tema, som er klienterfaringer fra terapi. Og apropos terapi: Terapeuter bør lese dette om man tenker på å lage en lukket blogg.

Har du noen spørsmål? 

15 kommentarer:

  1. Anonym6.2.11

    Takk, så flott at du legger ut slik viktig informasjon/hjelp, Sigrun!

    Lurer på hvorfor noen har en "lukket" blogg? Hva er hensikten?

    Vh Novise

    SvarSlett
  2. Vi har en lukket familieblogg, greit å utveksle bilder og diskutere.

    Det kan være opp til hundre som kan skrive i en blogspotblogg.

    SvarSlett
  3. Einar: Ja, en familieblogg er et eksempel på hvorfor an vil ha en lukket blogg.

    Novise: Hensikten er vel at ikke alle trenger å vite alt man deler med andre. I den lukkede terapi-bloggen jeg er med i, kan folk åpne seg mer enn de kanskje ønsker i det offentlige rom, skrive om overgrep mm. Og de kan navngi terapeuter uten at disse blir hengt ut på nettet.

    SvarSlett
  4. Se hvordan man lukker kommentarfeltet her.

    SvarSlett
  5. Takk for myttig info :) Hvordan legger man til lesere fra f.eks.facebook? Finner ikke de som skal ha tilgang da de ikke ligger i "kontakter" eller har blogg. Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vet jeg ikke om noen annen måte enn at du må skrive inn hver enkelts e-postadresse manuelt.

      Slett
  6. Anonym12.12.12

    Dette var veldig nyttig! Vet du hvordan man lager en lukket blogg for flere lesere enn dette - opp mot 800?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei. Kan dessverre ikke hjelpe deg der. Over 100 går ikke med Blogspot-blog.
      Hvordan det er på de andre bloggplattformene, som Wordpress og Blogg.no, det vet jeg faktisk ikke.

      Slett
  7. Amalie25.5.13

    Hei!!
    Jeg har tenkt veldig lenge på å lage meg en lukket blogg, etter at jeg mistet storebroren min, sånn vi kan dele bilder og minner i lag! Men jeg har ikke turt det fordi jeg er så redd for at internett kan ta det uansett! Så jeg ble veldig glad da jeg fant denne siden, men dette er jo et år siden dere gjorde dette.. Så jeg får ikke de samme spørsmålene når jeg går inn på mine instillinger og skal lukke bloggen min for alt, så jeg vet ikke hva jeg skal trykke på, siden det er helt andre alternativer, vet du hva jeg skal gjøre? Kan du kanskje lage en ny "hvordan man lukker bloggen" elns? Jeg hadde blitt urolig glad da! :)
    Håper du svarer! På forhånd takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist å høre om storebroren din, Amalie. Kondolerer.

      Jeg har skrevet et nytt innlegg nå, om hvilke innstillinger du må bruke.

      For å være 110 prosent sikker på alt er riktig, kan du godt sende meg nettadressen til bloggen når du har lukket den og laget en adresse til den, før du begynner å skrive noen innlegg. Så kan jeg gi deg bekreftelse tilbake på at jeg ikke kommer inn på selve bloggen og dermed ikke kan lese den.

      Slett
  8. PS
    Amalie, Google kan du teste ved å skrive et "tulleinnlegg", som du sletter etterpå, og så google etter ord i teksten.

    SvarSlett
  9. Hei! Har akkurat laget en lukket blogg for min søster,med meg og henne som "bidragsytere", er det da kun oss to som kan kommentere på innleggene? min mor som er invitert som leser fikk ikke til å kommentere på innlegene,går dette ann og forandre på?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, flere enn dere to bidragsyterne skal kunne kommentere.
      Gå til Innstillinger,
      så Innlegg og kommentarer,
      og så Hvem kan kommentere? under Kommentarer.
      Velg Alle eller Bruker med Google-kontoer (antar din mor har Google-konto for å kunne logge seg inn og lese en lukket blogg).

      Slett
    2. Om det ikke går med de innstillingene jeg har anbefalt, kan det skyldes en innstilling på din mors PC, at nettleseren ikke er oppdatert el.likn.

      Slett
    3. Tusen takk for raskt svar

      Slett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post