26.1.11

- Ofrene har bare godt av det

- Overgrep skader, ikke historiene, uttaler psykolog Turid Kavli ved Betania Malvik.

Hun mener at ofrene har godt av at historiene kommer ut, uten at de selv har gitt sitt samtykke.

- Vi har daglig kontakt med folk som har lignende eller verre erfaringer som i Alvdal-saken. Vi har ikke fått negative kommentarer (om mediedekningen, journ.anm) fra de som har opplevd lignende.

Nei, selvfølgelig har ikke Betania Malvik det. Uenighet er ikke spesielt populært der, erfarte jeg da jeg hadde kontakt med dem.

Åpenhet er så viktig for Kavli & Co at de ikke engang trenger å ta taushetsplikten alvorlig.

Skjønt en av Kavlis pasienter var ikke helt fornøyd med at psykologen en gang til Forskning.no uttalte seg "på vegne av":

Jeg reagerer sterkt på at jeg ikke har blitt kontaktet for kommentar til uttalelsene i artikkelen. Forskning.no svarer meg med at de har tatt kontakt med Turid Kavli. Men jeg er ikke umyndiggjort (i allefall ikke ennå), og vil ha meg frabedt at en behandler skal uttale seg på vegne av meg. 

Kanskje jeg skal begynne likedan, altså legge ut her i bloggen overgrepshistorier folk har mailet meg? 


Jeg tror jeg starter med en kjent person som for en tid tilbake sendte meg en e-post om egne overgrepsopplevelser i barndommen. Jeg trenger ikke nevne navnet til vedkommende, bare fortelle detaljert hva personen er kjent for, sammen med kjønn, alder, livsledsagers yrke, og antall barn. Det vil ikke være noe annerledes, det, enn at opplevelsene til ofrene i et lokalsamfunn i Østerdalen blir alles eiendom.

Dette vil garantert bli en godbit for Dagbladet. Og er jeg skikkelig heldig, vil det lenkes til bloggen min på dagbladet.no.

JO-HO!

3 kommentarer:

  1. Anonym27.1.11

    hehe Prøv deg! sier jeg bare.... (Tøyser) Barnevernets inkompetanse har da i hvert fall blitt kraftig avkledt i Alvdal.

    Men var det ikke det jeg visste....Sosionomer og barnevernsutdannede er nok ikke av blant de mest intelligente. Det har sannsynligvis vært altfor lett å komme inn på sosionomhøyskolen. For kvinner som "vil hjelpe" - men mest av alt behøver å hjelpe seg selv. Disse kvinnene som velger yrker ut fra makelighet, hva som passer best for at de selv skal kunne ta seg av sin egen familie uten at de må jobbe seg ihjel i en altfor krevende jobb.

    Blir kvalm når jeg leser at barnevernet sendte sms om at hun hadde sendt "HEALING" til moren, da moren hadde vært til avhør hos politiet. Hvilket uprofesjonelt og kvalmende sammensurium fra offentlig ansatt!

    Håper noen nå gjennomgår barnevernet, kompetansen og etikken hos barnevernsansatte og sosionomer generelt!

    Det er nok ikke bare i Alvdal at barnevernansatte har mistet grepet om egne etiske krav til yrkesutøvelse. Hvor mange har begått overgrep selv?

    SvarSlett
  2. Jørgen27.1.11

    Barnevernssjefen i Alvdal som i følge Aftenposten sendte healing i stedet for å ta affære - fordi dette ville ha vært for "pessimistisk og negativt" - må da havne under tiltale? Den utbredte sjeleblindheten blant oss voksne fortsetter som kjent å kaste barna til ulvene stadig vekk, men i visse ansvarsfulle stillinger må jo slikt være åpenbar tjenesteforsømmelse og kriminelt. For offentlige tjenestemenn er det dessuten ikke akkurat noen formildende omstendighet at man er venn med de involverte...

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post