8.1.11

Kommentar om helsepersonell på nett

Har det skjedd et skifte i synet på helsepersonells kommunikasjon med allmennheten i det siste? Bakgrunnen for at jeg spør er at helsepersonell og sosiale medier debatteres en del for tiden, også blant norske nettbrukere. Lege og pasient Maria er en som blogger om temaet, blant annet på bloggen til Legeforeningens tidsskrift. Det synes å bli tatt for gitt at helsepersonell kan kommunisere med andre nettbrukere.

Da jeg imidlertid skrev et veldig kort innlegg om hvordan jeg reagerte på kommentarer fra to helsearbeidere på Twitter, og uten engang å nevne deres navn, fikk jeg et par negative tilbakemeldinger fra fremtredende bloggere. Saken gjaldt uttalelser de to helsearbeiderne kom med til meg på Twitter.

Den ene påsto at jeg stigmatiserte psykiatriske pasienter fordi jeg mente psykiatriske diagnoser kan være stigmatiserende. Å hevde at det da er jeg som stigmatiserer, blir etter mitt syn som å si at svarte antirasister stigmatiserer svarte når de sier at ordet "neger" er stigmatiserende.

Den andre tvitreren som var godkjent helsepersonell, fortalte meg at traumer bare var konstruksjoner. Vedkommende kjente til min overgrepsbakgrunn, blant annet fra en debatt i en avis hvor vi begge deltok. Selv om jeg ikke kjente ordet "traume" mens jeg ble traumatisert som barn, opplevde jeg traumatiseringen like fullt mens den skjedde. Det er ikke slik at jeg senere, som voksen, tror at om man har opplevd en trafikkulykke, naturkatastrofe, krig eller overgrep, så er man per definisjon traumatisert. Det er ikke selve hendelsen jeg betrakter som et traume, men det den kan gjøre med en, den indre, subjektive opplevelsen.

Nok om det. Jeg ble bedt om å fjerne innlegget av en av våre superbloggere, med den begrunnelse at de jeg kritiserte ikke kunne forsvare seg:

De du omtaler her har i liten grad mulighet til å forsvare seg fordi de er bundet av sine respektive arbeidsforhold og fordi de er offentlig godkjent helsepersonell.

Jeg nektet å fjerne det, for jeg ante ikke hva hun mente, og det gjør jeg fortsatt ikke. Fins det virkelig en lovparagraf eller retningslinjer som sier at offentlig godkjent helsepersonell ikke kan ta til motmæle i andres blogger dersom vedkommende kritiseres for sine uttalelser? Hvorfor skulle det være verre at de skriver en kommentar i noens blogg enn at de gjør det på Twitter? Eller for den saks skyld i aviser?

Jeg innbiller meg at det bare er Gud og kongen som ikke kan forsvare seg når vi skriver noe kritisk om dem.

2 kommentarer:

  1. Kan ikke se, hvorfor sundhedspersonale ikke skulle kunne forsvare sig. Har selv haft diskussioner med professionelle både på deres blogs (!) og på mine. Hvis deres profession(alitet) overhovedet har været et emne, så fordi de mente jeg, som ikke-professionel, ikke kunne udtale mig...

    SvarSlett
  2. Anonym8.1.11

    Enig med deg Sigrun! Går for tiden en debatt i Aftenposten om han psykiateren som har gått langt utover sine grenser og utgitt journalen om Juklerød i en bok psykiateren har skrevet. Jeg ville ikke like om en av mine helsefaglige kontakter la ut min journal, enten jeg er levende eller død.Men som helsefagperson mener jeg det er mange måter å uttale seg på om årsaken til ens valg av handlinger i sin helsefaglige profesjon. Samme mener jeg må gjelde andre i offentlige stillinger som f.eks. saksbehandlere i sosialetaten, der det er helt vanlig å vise til taushetsplikten, og at de ikke kan gå inn i enkelttilfeller.... Tipper at det skyldes at de rett og slett ikke har gode nok svar, mange av dem fremstår jo som mobbere og psykopater, i stedet for hjelpepersonell.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post