28.1.11

Incestsenter kritiserer media

I forgårs kritiserte jeg psykolog Turid Kavli, som mente det var bra for overgrepsofre at media skriver detaljert om overgrepene i Østerdalen-saken. Men også berørte kommer med kritikk mot mediene.

De mange grove detaljene fra Alvdalsaken i mediene kan skremme andre ofre fra å stå frem med liknende historier, mener Støttesenter mot incest i Oslo.

- Det er nedverdigende å høre om slike handlinger når man selv er utsatt for overgrep. Minner fra barndom og nye ting kommer opp. Å føle seg avslørt i mediene er skremmende for mange. Da blir det vanskeligere å stå frem med sin historie, sier sosialkonsulent Taina Berg Utheim til dagens Vårt Land.

Dessuten:

- Detaljer i media gir en copycat-virkning der potensielle overgripere får gode ideer om hvordan man kan utføre overgrep. Det har vi sett flere ganger med hensyn til antall saker som er rullet opp, sier Utheim.

3 kommentarer:

  1. Anonym29.1.11

    det at overgripere får gode ideer til nye overgrep, den teorien tror jeg på! det gjelder nok ikke bare seksuelle overgrep, men også annen kriminalitet. slik har nok mediene bidratt til økt kriminalitet på alle områder.

    SvarSlett
  2. jeg har selv opplevd å få uønskede detaljer fra overgrep på trykk i avisene her og på avisens hjemmeside etter rettsaken.
    Jeg var/ er redd for å treffe folk jeg kke vil skal vite.
    Jeg synest det er min og andre utsatte sin rett å kunne bestemme hva andre skal vite. At jeg kan fortelle det jeg ønsker til den jeg ønsker.
    å ikke blottlegges i media.
    Når jeg leste artikkelen dagen etter følte jeg at jeg mistet kontrollen over meg selv og alt rundt hva jeg sliter med.

    Så jeg fatter ikke at media kan være så ufølsomme og ikke tenke på den det gjelder. Di barna dkal bedkyttes og bli tatt vare på ikke blottlegges på den måten.

    SvarSlett
  3. Atle Dyregrov støtter Barneombudet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post