20.1.11

Bra artikkel om selvmordsmyter

Jeg har ofte irritert meg over at det bare er etterlatte som får oppmerksomhet når selvmord omtales. Det er som om personen som har vært så dypt ulykkelig at vedkommende har tatt sitt eget seg liv, blir drept nok en gang.

Derfor ble jeg glad da jeg i Psychiatric Times fant artikkelen Understanding and Overcoming the Myths of Suicide. What Goes On in the Minds of Those Who Attempt Suicide.

Some have reasoned that because impulsivity is involved in suicidal behavior, suicidal persons often kill themselves before they have a chance to write a note. There are problems with this viewpoint, however.

The relative rarity of suicide notes reveals the state of mind of those about to die by suicide. To say that persons who die by suicide are lonely at the time of their deaths is a massive understatement. Loneliness, combined with alienation, isolation, rejection, and ostracism, is a better approximation. Still, it does not fully capture the suicidal person’s state of mind. In fact, I believe it is impossible to articulate the phenomenon, because it is so beyond ordinary experience. Notes are rare because most decedents feel alienated to the point that communication through a note seems pointless or does not occur to them at all.

Da jeg var deprimert til det suicidale for en del år siden, tenkte jeg på å skrive et brev til mine nærmeste. Men det var umulig å si noe fornuftig om hvorfor jeg følte jeg trengte å dø. Jeg hadde jo hatt det mye vondt tidligere uten å ta livet av meg.

En annen ting, som ikke nevnes i artikkelen, er at jeg tenkte at et brev ville kunne gjøre vondt verre. Det var bedre for dem at de trodde det ikke var planlagt, tenkte jeg. Da ville de kunne "forklare" selvmordet med et øyeblikks galskap, og ville dermed slippe å gruble så mye over det og å ta inn over seg min smerte. I tillegg slapp jeg noe av egen skyldfølelse ved å skulle vise dem at jeg hadde planlagt å påføre dem noe så vondt som det et selvmord er.

Man må logge inn for å lese artikkelen. Det er gratis å registrere seg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post