18.12.10

Slik lager du bloggrull

Noen på Twitter ble interessert i hvordan jeg laget bloggrullen min. Her kommer oppskriften på ekstern bloggrull med én spalte, slik som Lothianes bloggrull:

Opprett en Blogspot-blogg. Publiser ett innlegg uten skrift og tittel.

Gå til Mal, så til Tilpass.

Under Avansert velger du Transparent (gjennomsiktig) på TekstfargeBakgrunnsfarge og SkyggefargeBunntekst i innlegg, og på Farge på skillelinje og Farge på faneborder under Kontraster.


For å lage bloggrull med to spaltergå hit.

Under Utforming velger du ett sidefelt (høyre eller venstre er likegyldig).

Juster bredden:
  - Hele bloggen: 560 piksler
  - Sidefeltet: 500 piksler

(Vil du ha en bred bloggliste som dekker nesten hele bloggen, så velg bort sidefelt og juster bredden til 1200 pixler.)

Når dette er lagret, gå til Utforming, klikk på Legg til gadget, og velg Bloggliste. Kryss av for Sist oppdatert, slik at de nyeste blogginnleggene alltid kommer øverst i bloggrullen.

- - - - -

samlebloggen om psykisk helse er det noen få innlegg.

Samlebloggen har én bloggliste, som er plassert over blogginnlegg:




Under Utforming valgte jeg ett sidefelt.

Juster bredden:
  - Hele bloggen: 1220 piksler
  - Sidefeltet: 260 piksler

4 kommentarer:

  1. Endelig har jeg fått rotet meg til å prøve, og vips har jeg min egen, fine bloggrull med forhåndsvisning og de nyligst oppdaterte øverst. Hurra og tusen takk for guiding!

    http://lothisbloggrull.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Lothiane: Gratulerer :)

    Du kan få bort den hvite stripa (om du ønsker det, altså) ved å klikke på Kontraster og så transparent på begge alternativene der.

    SvarSlett
  3. Du kan gjøre lenken til bloggen din øverst på bloggrullen klikkbar, ved å skrive inn HTML-koden i stedet for nettadressen.

    SvarSlett
  4. Se der ja.. takk skal du ha! Flott med gode tips, jeg skal virkelig benytte meg av denne. Endelig kan jeg få fulgt med skikkelig på hva som skjer på bloggene rundt meg!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post