26.12.10

Samtale med en politiker

Bank. Bank.

- Hei, hvem er du?
- Jeg heter Sigrun. Vi hadde en avtale om intervju. Det er jeg som driver Sigruns blogg.
- Å ja. Nå husker jeg. God dag og velkommen inn. Jeg er altså Fattigdomsministeren. God dag, god dag.
- God dag, ja. Takk for at jeg fikk komme.
- Ingen årsak. Det er bare hyggelig. Det er nemlig ikke så ofte jeg møter de fattige.
- Mener du ...?
- Jeg ser jo at du ikke handler klær i byens mest eksklusive forretninger. Det er ingen ting å skamme seg over, det.
- Jeg er ikke opptatt av klær at jeg er noen moteslave, herr statsråd.
- Flott! Vi i Arbeiderpartiet er imot alle former for slaveri. Som vi pleier å synge: Opp, alle jordens bundne treller, da da da da da da ... ja, kremt ... en rørende sang.
- Det er jeg enig med deg i. Da min datter var liten, hadde hun en spilledåse med den sangen.
- Hva? Å, det gleder mitt hjerte. Er dere AP-folk?
- Ja, selv jeg stemte Arbeiderpartiet den gangen. Spilledåsen fikk hun av en snill onkel som var Arbeiderparti-mann.
- Utmerket, Sigrun. Sånn skaper man en sosialdemokrat.
- Hm .... du sa du sjelden treffer fattige. Er det lenge siden sist?
- Nei, nå er det ikke lenge siden. Du vet, før jul stiller vi opp på både det ene og det andre. Jeg var på et julebord for de fattige på torsdag, jeg. Der var det både sang og andakt.
- Fortell!
- Jo, Kirsti Sparboe opptrådte. Hun sang blant annet den folkekjære "Bosted, bosted, langt mot nord. Det er der mine ...".
- Dette ble feil, herr minister. Sangen heter "Hjem, hjem, langt ..."
- Nei, Sigrun, det var ingen feil. Du skjønner det at når vi har med fattigfolk å gjøre, så bruker vi ikke ordet hjem. Da snakker vi om bosted.
- Å, nå skjønner jeg. Fikk Sparboe applaus?
- Masse applaus. Og etterpå holdt presten andakt om det himmelske bosted, der ingen tårer fins.
- Det heter det himmelske hj... Å unnskyld, jeg glemte meg.
- Ja, det er fort gjort. Jeg pleier å pugge før jeg skal treffe de fattige. De hygget seg visst i går, der de lå og hørte på sangen.
- Lå?
- Ja, man tok jo hensyn til at de svake er svake, så de fikk hengekøyer å ligge i. Man var redd de ikke greide å stå oppreist. Det er jo ikke uten grunn at de svake må reises opp.
- Hjelp!
-Ja, nettopp hjelp. Men hva var det jeg nå skulle si? Jo, hva med deg, Sigrun? Hvordan er bostedet ditt? Har du et pent bosted?
- Greit nok. Et hj.... bosted er selve fundamentet i livet.
- Akkurat der er jeg ikke helt enig med deg. Tiltak er livets fundament.
- Tiltak?
- Ja, arbeidsavklaringstiltak. Men det er klart, noen er det vanskelig å finne et passende tiltak til. Altså de tunge brukerne, de med alt for mange kilo som sliter med rus og/eller psykiatri.
- Jeg gjør det. Jeg sliter med psykiatrien. Det er derfor jeg blogger om den.
- Akk ja, det er mange skjebner. Så du har ikke fått diagnose og behandling du, da? Det er viktig, skjønner du. Tidlig diagnose gir godt utfall.
- Ja, det kan du tro.
- Ja, jeg tror jo på det fagfolkene sier. Men nå tikker klokken mot to, ser jeg. Jeg har et møte. Var det noe mer du ville spørre om?
- Hva synes du om uttrykket utenforskapet?
- Mnja. Jeg mener vi ikke kan være dårligere enn Høyre. Vi akter å begynne å bruke det fra 01.01. neste år.
- Fint, da kommer jeg og intervjuer deg om nøyaktig ett år. Jeg kommer til å være kjempespent på å få høre hvordan utenforskapet blir iscenesatt på julebordet for de svake, tunge fattige neste år.
- Det er jeg også. Vi har en dyktig møbelsnekker her på huset, og han takler alltid politiske nyvinninger på en glimrende måte.
- Brannalarmen går!

Faen, vekkerklokka.

5 kommentarer:

  1. Anonym27.12.10

    Kjempegode poenger mht "bosted" - ikke hjem - fordi de er fattige, og "de svake fattige" som slenger rundt i hengekøyer -fordi politikerne frykter de skal reise seg, stå opp med motstand mot det politiske systemet. Du er knakande god, Sigrun!

    SvarSlett
  2. Anonym27.12.10

    På nyemeninger.no i Dagsavisen er innlegget ditt lagt ut som tips i kommentar til Marøys artikkel "God jul til svake grupper".

    SvarSlett
  3. Godt skrevet med gode poeng!!! Og godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Takk, og godt nytt år til deg, Siv Helen!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post