28.12.10

Jente fikk "hjelp" på Veum

«Jeg var totalt hjelpeløs. De kunne gjøre hva de ville med meg, uten at jeg kunne gjøre noe som helst motstand. Ikke rart jeg ble gal.»

Sitatet tilhører jenta som 
i gårsdagens FB fortalte om sitt skolemareritt som endte i psykiatrien.


«Da jeg trodde at ingenting kunne bli verre, og at jeg var så langt nede som overhodet mulig, viste det seg at jeg nok en gang tok feil. Etter å ha ligget i belter fra klokken 02.35 til 12.30 var det en enda mer angstfylt, fortvilet, redd og tvilende jente som gikk ut av dørene på skjermingsenheten».


– Til slutt trodde jeg at jeg fortjente beltelegging.


Hun fikk diagnosen schizofren.

Men ifølge sykehusets utskrivningsbrev, snaut to år senere, hadde hun hatt en
[sic] traume fra læreren på ungdomsskolen. Traumen [sic] utløste et posttraumatisk stressyndrom.


f-b.no

Les også: 
- Tvangsinnlagte opplever ikke å bli hørt, blir utsatt for trusler og overfall
Pasientopplevelser av fysisk maktbruk
For noen damer!

6 kommentarer:

  1. Henning Huneide, lege28.12.10

    Mange vil sikkert ha glede av å lese psykoog Arnhild Lauvengs gode bok " I morgen var jeg alltid en rose". Hun har selv vært gjennom en liknende historie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Anonym13.4.13

      Nå er dette en gammel kommentar, men bøkene heter forsåvidt "I morgen var jeg alltid en løve" og "Unyttig som en rose".

      Generelt er dette med tvang veldig vanskelig, og man unngår i det lengste å beltelegge noen. Men når pasienten skaller hodet i veggen, forsøker å kutte seg selv og utagerer i timesvis uten å gi seg, så er det vanskelig å finne alternativer. Det er ikke alle (for eksempel de som har blitt utsatt for seksuelle overgrep) som setter pris på kroppskontakt i timesvis. Prøv å jobbe litt på en psykosepost i en periode og se om du klarer å "snakke" dem rolige... Det er ikke alltid så lett å gjøre det når de tror du er Satan selv og at de har en bombe i hodet de forsøker å skjære ut med barberblad... De som jobber innenfor psykiatrien skal også få lov til å føle trygghet på jobb og skal ikke måtte risikere sitt eget liv.

      Slett
    2. "En dag var jeg veldig urolig, satt på gulvet, sparket i sengen og dunket hodet mot veggen," skriver Linda Øye i et innlegg om nettopp tvangsmiddelbruk.

      Slett
  2. Henning Huneide: Ja, og jeg tror de fleste med slike, og liknende, erfaringer har lest boka.

    SvarSlett
  3. Anonym29.12.10

    CCHR jobber for menneskerettigheter i behandling. www.cchr.com

    SvarSlett
  4. Anonym6.4.11

    godeste veum.. rart at det fortsatt er lov å følge samme teknikker som på 50tallet. av egen erfaring er det mange relativt unge ufaglærte som jobber der oppe også. også er medisinbruk et must for legene der oppe... lurer på hvor mye de tjener på alle de reseptene som blir skrevet ut hver dag! for min del sluttet jeg på medisinene og først da fikk jeg kontroll over mitt eget liv. å ble "frisk"... var det ikke legene som skulle hjelpe meg med å bli frisk da?

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post