16.12.10

Helvetes julebordsgjester på Oslo Vest

- Vi tilstreber hver dag å etterleve våre tre verdier; redelighet, likeverd og effektivitet, hevder Oslo Taxi på sitt nettsted.

Effektivitet, særlig.

Som den gangen jeg kom fra tannlegen etter to bedøvelsessprøyter som lammet taleevnen. Tre ganger ringte jeg Oslo Taxi. Like mange ganger la de på røret, fordi de trodde jeg var drita, enda jeg sa jeg kom fra tannlegen. Jeg var syk, bæreposene var fulle av ferskvarer, og det var 30 grader i skyggen. Jeg gikk inn på Steen & Strøm, og ba den kjekke mannen i informasjonen være så vennlig og ringe Oslo Taxi og si det sto en edru dame foran ham som trengte bil.


Da jeg i dag hadde fått tatt mine faste blodprøver (forhåpentligvis, siden legen hadde glemt å skrive rekvisisjon), spurte jeg sykepleieren ved legesenteret om hun kunne ringe etter en taxi for meg. Som vanlig gjorde hun det (jeg er en meget god kunde hos Oslo Taxi med min utmattede kropp). 

- Det er mye å gjøre hos Oslo Taxi nå, sa hun. Du må vente opptil en halvtime.

Jeg gispet av forskrekkelse, men gikk ut i den iskalde vinden etter ti minutter.

Da en time hadde gått, var det fremdeles ingen taxi å se. Du kan tro jeg frøs, for jeg hadde ikke kledd meg for å stå lenge ute.

Sykepleieren kom ut fra legesenteret og skrådde over plassen mot der jeg sto.

- De kommer ikke, sa hun. For mye å gjøre.

- Det går ikke, sa jeg. Jeg må hjem.

Hun sa hun skulle ringe en gang til. 

- Nå var jeg sint, og jeg gjorde dem oppmerksom på at du er syk, så nå kommer de om 5 - 6 minutter, sa hun.

- Tusen takk for hjelpen, det var veldig snilt, sa jeg. 

En halvtime gikk uten at det kom noen bil. Nå var legesenteret stengt. Jeg satte kursen mot apoteket.

- Ja, hva kan jeg hjelpe deg med?

- Jeg betaler hva som helst bare du kan skaffe meg en taxi.

Damen på apoteket ringer. Jo, Oslo Taxi har Tømmerås i systemet og vet hun venter på en bil.

- Det kan ta et kvarters tid, sier damen da hun legger på.

- Tusen takk, jeg håper de kommer nå, sier jeg. 

.- Bare sett deg ned og vent her inne, du, sier hun. Jeg ser drosjen fra vinduet på bakrommet når den kommer.

Kvarteret går. Mer tid går. 

- Du må dessverre gå, for vi stenger nå, sier damen. Men bokhandelen er fortsatt åpen.

Jeg går dit.

- Kunne du være så snill og ringe etter en taxi for meg? spør jeg. Jeg er syk, og betaler hva som helst for å få en taxi.

- Det kan jeg gjøre. 

Da får hun vite at det står en taxi og venter på meg. Den har ventet på meg i sju minutter, men sjåføren var usikker på inngangen.

På veien hjem må jeg handle mat. 

- Rimi bortenfor der jeg bor, sier jeg til sjåføren. 

- Da slipper jeg deg av her og så kjører jeg videre, sier han idet vi er fremme.

- Nei, du må vente her, sier jeg. Jeg er syk, og kjøleskapet er tomt. 

- Jeg vet ikke om jeg kan vente på deg, er svaret.

- Du må!

- Vær rask, da, sier han. Maks 10 minutter.

Jeg småtøyser for å få ham blid, slik at han ikke kjører av gårde mens jeg er inne på Rimi. 

Jeg er ikke så ofte på Rimi. Vet ikke hvor kaffen er. Brillene jeg skulle hente i dag, ble ikke hentet på grunn av taxistyret. Jeg lesser kurven full av Fjordland. Det er mat for utmattet mons.

Da vi er nesten hjemme, spør jeg hvorfor det var så utrolig lenge å vente på taxi. 

- Er det muslimsk høytid eller noe sånt? Jeg trodde Ramadan var over.

- He he, nei, det skyldes en kristen høytid. Julebord, kalles det. Se på skjermen min her: Alle bilene på Oslo Vest er opptatt. Det er julebord.

Helvetes julebordsgjester! De har tydeligvis forrang foran den som er syk og skal hjem fra legen.

3 kommentarer:

  1. Anonym16.12.10

    Stakkars deg, ble helt matt jeg også!

    SvarSlett
  2. Det må være en av de beste svarreplikkene jeg har hørt på lenge :D

    Jeg håper du ikke ble sykere av kulden da :( dumme fulle folkene, de kunne drukket hjemme alene i stedet :(

    SvarSlett
  3. Jeg fikk ikke varig mén, heldigvis.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post