7.12.10

Da jeg ble psykiatribekjemper, del 2

Gjesteskribent: En psykiatribekjemper

Fortsettelse av del 1.

De fant meg altså, og jeg havnet på avdelingen hvor jeg hadde jobbet, men nå som pasient. Der traff jeg igjen overlegen, som ristet på hodet hver gang han passerte meg i gangen.

Tredje dagen ble jeg innvilget en luftetur etter frokost, sikkert fordi jeg hadde argumentert med at jeg var et friluftsmenneske. Dessverre fikk jeg ikke gå ut uten følge av en kontaktsykepleier.

Da vi kom forbi en kafé, sa jeg til henne at jeg måtte veldig på toalettet.

- Pillene dere gir meg, gjør meg tørr i munnen, sa jeg. Derfor må jeg drikke mye, og da er jeg tissetrengt i ett kjør.

- Ja, det er klart, sa sykepleieren. Det opplever vi ofte, det.

Hun skulle bare visst hvor de pillene ble av.

Hun ventet ute i kafeen mens jeg gikk på toalettet. Vinduet der inne var lite, så jeg måtte slite hardt for å komme meg ut i frihet.

I stedet for å dra hjem, eller som sist ta inn på hotell, ba jeg taxien jeg stoppet, om å kjøre hjem til mors leilighet. Den var tom, for hun var i Syden. Etter at jeg hadde funnet det jeg trengte, ringte jeg på hos Nilsen, naboen.

- Har du anledning til å kjøre meg til Ål? spurte jeg.

- Ål hvor? spurte han tilbake.

- I Hallingdalen. Det har skjedd noe som gjør at jeg må dit øyeblikkelig. Jeg skal selvsagt betale deg.

- Ja, hvis du absolutt må, så.

Vel fremme i Ål gikk jeg på Posten.

- Jeg skal heve penger for min mor, sa jeg. Her er fullmakten.

Jeg syntes han gransket meg lenge, men jeg fikk pengene. Jeg rakk toget til Bergen så vidt.

Neste morgen gikk jeg til frisør.

- Klipp og farg! sa jeg.

På veien tilbake til hotellet kjøpte jeg meg briller og nytt antrekk.

Etter lunsj surfet jeg på nettet. Der fant jeg telefonnummeret til Mental Helse Hordaland og to psykiatriske dagsentre.

- Jeg planlegger fest til inntekt for ofre for psykiatrien i kveld, sa jeg.

- Ofre? undret lederen for dagsenteret Vaffelhjertet.

- Ja, slike som psykiatrien har skadet. Dere må komme! Det er gratis for psykiatriske pasienter.

Så ringte jeg hotelldirektøren.

- Kunne jeg få leie svømmebassenget i kveld? spurte jeg.

- Leie svømmebassenget?

- Ja, til et veldedighetsarrangement for de svake i samfunnet. Jeg tar inngangspenger, og betaler godt.

- Det kom litt brått på. Vi får sjelden forespørsel om leie av bassenget. Men greit, etter kl. 21.

- Flott! Supert!

Jeg ringte etter taxi.

- Hvor skal du? spurte sjåføren.

- Dagsenteret Vaffelhjertet, svarte jeg.

Da jeg kom dit, presenterte jeg meg og sa det var jeg som hadde ringt og invitert til fest i kveld.

- Nå leter jeg etter noen modeller, tilføyde jeg.

- Du lyse her, og du rødhårede der. Still opp på hotellet i kveld presis kl. 20.45 i det fineste dere har. Dere skal være vertinner. Tusen spenn til hver. Og ja, du med det lange, mørke håret må også stille. Tusen kroner for noen timers høflighet.

Tilbake på hotellrommet ringte jeg direktøren igjen.

- Alt er nesten i boks, sa jeg, jeg trenger bare discjockey og to bartendere, samt en mobil bar. Vi skal ha drinker på bassengkanten. Videre utleie av badetøy og én livredder, samt en profesjonell oppleser, som skal lese klassiske tekster fra psykiatrikritikkens historie, Masson og sånn. Kunne du være så vennlig og ringe Skuespillerforbundet for meg, fordi jeg er sliten? Det ble ingen søvn på meg i natt, for jeg var på by'n. Alt dette skal jeg betale av egen lomme. Jeg så du hadde fått satt opp oppslag i foajeen om festen, så jeg håper at mange av hotellets klientell finner veien dit i kveld. Nei, vent, bring meg to skuespillere. Den andre skal spille psykiater, altså Fienden. Så skal vi få se hvem som blir mest populær!

- Mmm, sa han.

Jeg oppfattet det som et bekreftende svar.

Så tok jeg meg en velfortjent dupp.

Jeg bråvåknet av skarpt lys. En politimann lyste opp i ansiktet mitt, mens en annen ransaket bagasjen.

- Det er denne, sa han med lyset. Denne de har etterlyst.

Da de satte på meg håndjern, sa jeg at dette var en misforståelse.

- Du er manisk. Syk, sa den ene politimannen, han som hadde lyst med den grusomme lykta.

- Det er en misforståelse, gjentok jeg. Jeg har aldri følt meg i så fin form som nå.

De førte meg likevel ut til politibilen. Jeg rakk så vidt å se køen av folk som ville inn på bassengfest, og tre stivpyntede damer som satt i foajeen.

Del 3

4 kommentarer:

  1. Anonym7.12.10

    Ja dette er nok hentet fra virkeligheten! Meglerfirmaet Pareto, der enkelte ansatte tjener 100 000 MILLIONER i årslønn, de hadde årets julebord i London, med innleide dverger, som serverte Paretoene champagne. Ikke mange som ble anklaget for å være maniske der, nei. Følg pengene, sier nå jeg da.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg vet det: Følg pengene.
    Men en årslønn på 1/10 milliard får jeg meg ikke til å tro er mulig.

    SvarSlett
  3. Anonym10.5.11

    Godt å se slikt engasjement og det er viktig temaer du belyser. Samtidig synes jeg det vitner om mangel på kunnskap å omtale seg som psykiatribekjemper. Hva med den frivillige delen av psykiatrien? Er du mot den også? Den delen som scorer HØYT på brukerundersøkelser som blant annet skalerer grad av brukers medvirkning/bestemmelse av egen behandling? Den delen hvor vi som ansatte har et oppriktig ønske om å være ledende i vårt fagfelt og å hjelpe så mange som mulig? Vil du bekjempe den også? Isåfall sloss du ikke brukernes/pasientenes sak og heller ikke vitenskapens...

    SvarSlett
  4. En psykiatribekjemper10.5.11

    Jeg antar det var meg, og ikke Sigrun, du stilte spørsmålet til, Anonym?

    Ja, jeg er en bekjemper. Men lenk gjerne til brukerundersøkelsene du viser til, om de fins på nettet.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post