14.12.10

Aftenposten om NPR

Aftenposten skriver i dag om konsekvensen av at Stortinget vedtok å avanonymisere Norsk Pasientregister (NPR). Avisa intervjuer psykolog Brita Hunskaar, som har valgt å si fra seg det offentlige driftstilskuddet av hensyn til tausheten overfor pasientene, noe som betyr at pasientene hennes må betale 500 kroner ekstra for hver terapitime.

For å få driftstilskudd må psykologer og psykiatere innrapportere opplysninger til NPR, blant annet diagnose. Lederen for privatpraktiserende psykologer i Norsk Psykologforening, Hilde Hjørungdal, sier til Aftenposten at pasienter blir forundret over å høre at opplysninger blir innrapportert.

Også Datatilsynet har fått reaksjoner på registreringen.

- Vi har fått en rekke henvendelser fra psykologer og psykiatere nå i høst, og det forteller oss at vi hadde grunn til å være bekymret, sier seniorrådgiver Monica Fornes.

Fra Helsedirektoratet kommer det et bla bla-svar.

Pasienter kan ikke reservere seg mot registreringen.

Nevner også at mens NPR ble debattert i mediene før det ble vedtatt, forholdt både Psykologforeningen og Psykiaterforeningen seg tause. Det var nesten utelukkende hjertesykdom og kreft som ble trukket fram, og konklusjonen var at "NPR vil redde liv".

12 kommentarer:

  1. Anonym14.12.10

    Sjokkerende-dette visste jeg ikke! Når ble slik pasientopplysningsplikt innført? Med de rødgrønne?

    Pasienter må betale 500 kroner mer for timen når behandleren sier fra seg driftstilskuddet. Over hele landet er det lange ventelister for å få komme til psykolog. Psykiske lidelser er de diagnosene som øker mest. Jeg ville vært meget betenkt over å gå til en behandler som må sende opplysninger om meg til et slikt register.

    Hvor er logikken?

    Gjelder dette også leger med driftstilskudd?

    SvarSlett
  2. Ja, det var under de rød-grønne. Jeg har skrevet noen innlegg om NPR tidligere i bloggen.

    SvarSlett
  3. PS Ja, det gjelder også leger i spesialisthelsetjenesten.

    SvarSlett
  4. Anonym14.12.10

    Hva er hensikten, dvs tanken bak et slkt register av personopplysninger?

    SvarSlett
  5. Nå er jeg altså så lei og ikke minst skremt av den rødgrønne regjeringens rasering av personvern og behov for kontroll og overvåking!

    SvarSlett
  6. Formål:

    - Danne grunnlag for administrasjon, styring og kvalitetssikring av spesialisthelsetjenester, herunder den aktivitetsbaserte finansieringen

    - Bidra til medisinsk og helsefaglig forskning, herunder forskning som kan gi viten om helsetjenester, behandlingseffekter, diagnoser, og sykdommens årsaker, utbredelse og forløp og forebyggende tiltak

    - Danne grunnlag for etablering og kvalitetssikring av sykdoms- og kvalitetsregistre

    - Bidra til kunnskap som gir grunnlag for forebygging av ulykker og skader

    SvarSlett
  7. Mille: Ja, diagnose satt i apotekregisteret (som de rike slipper i likhet med NPR, fordi de kan betale medisinen sin selv) og IPLOS kom også under de rødgrønne...

    SvarSlett
  8. Jeg veit ikke om vi kan beskylde de rødgrønne for å ha funnet på noe helt nytt her. Etter hva jeg veit har privatpraktiserende psykologer fram til nå nylig (veit ikke hvor lenge det har vært sånn) hatt plikt til å rapportere inn diagnose til NAV når pasienten skal få frikort. Og dette trur jeg, merkelig nok, at det ikke er vanlig å informere pasienten om. Ihvertfall kjenner jeg flere som går i terapi og som, i likhet med meg, ikke har blitt opplyst om dette uten at de sjøl tok initiativ til å spørre om hvordan ting fungerer.

    SvarSlett
  9. Carla: Har de nylig sluttet med å sende diagnosen til Nav? Dette har de holdt på med lenge, lenge før Navs tid.

    Det stemmer det du sier om at pasienten ikke er blitt informert om dette. Behandlerne spiler et spill for å ufarliggjøre diagnoser og fører pasientene bak lyset.

    SvarSlett
  10. Lenke til artikkelen er nå lagt ut i innlegget.

    SvarSlett
  11. Sigrun: Jeg trur jo også at mange privatpraktiserende ikke er opptatt av diagnoser og ser på denne innrapporteringen som noe herk - endel av dem er vel ganske uenig i dagens diagnosesystem også, etter hva jeg har oppfatta. Kanskje er det derfor de ikke informerer klienten. Men det blir jo uansett feil.

    Sånn jeg har skjønt det ble det slutt på innrapportering av diagnoser til NAV i fobindelse med innføring av automatisk frikort i år. Og her fant jeg jammen et rundskriv om saken: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147793.cms

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post