12.10.10

- Spark i ræva er god terapi

Ideologien for øyeblikket når det gjelder psykiske lidelser er åpenbart Arbeit macht frei. Det passer jo politikere som vil spare penger. Men å fremstille arbeid som nærmest det ene saliggjørende for folk som sliter psykisk, er ikke riktig.

I et blogginnlegg på Psykologforeningens nettsted kan vi lese at Bjørg Kaspersen ble frisk da hun kuttet ut behandling. Hun forteller at det hun egentlig trengte var å se fremover og komme seg ut av ting. Men behandlingen gikk bare ut på å snakke om all elendigheten som hun hadde opplevd. 

Da har hun tydeligvis fått en annen type terapi enn en del av oss andre har. For blant andre meg har problemet vært at det ikke var lov til å ha fokus på traumer fra tidlig i livet; man skulle bare "se fremover". Kanskje Bjørg og jeg skulle ha byttet terapeut? 


At man skulle bli nektet av behandlere å føre et aktivt liv, slik Anne Grethe Klunderud beskriver, har jeg heller ikke erfart. Tvert imot fikk jeg bare positiv respons og støtte da jeg tok utdannelse. Anne Grethe er kritisk til diagnoser. Bra. Men for henne som er leder i Mental Helse, kan da ikke valget stå mellom destruktive diagnoser eller ingen behandling? Jeg trodde Mental Helse var opptatt av brukermedvirkning, jeg - også i terapirommet.

Adrian Lorentsson, nestleder i Mental Helse Ungdom, sier ungdom som sliter, trenger noen velplasserte spark i ræva. "Det trengte i hvert fall jeg",” sier han.

Det er ille om de som skal representere en organisasjon, tror at alle medlemmer er som dem selv. De snakker om roller, men her synes de ganske rolleforvirret. 

1 kommentar:

  1. Hvis man lider dypt nok, så er man ikke istand til å arbeide.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post