18.10.10

Kanskje skremmer jeg noen

Mange kommer til denne bloggen etter å ha googlet ord som begynner på psyk. Ingen har bebreidet meg, men jeg har stilt meg selv spørsmålet om jeg kan skremme enkelte fra å søke psykisk helsehjelp. Jeg vet om andre, som skriver i aviser, som har blitt kritisert for dette.

Jeg forsvarer meg med følgende:

- Alle ser at dette er en personlig blogg, og ikke er skrevet av noen autoritet.
- I brukermedvirkningens tid har brukerstemmen gyldighet.
- Hjelpeapparat og lovgiver tjener på å få høre om dårlige brukererfaringer.
- Bivirkninger av samtalebehandling er et underkommunisert tema i det offentlige rom.
- Menneskerettigheter i psykisk helsevern er et underkommunisert tema i det offentlige rom.
- Tvang relatert til det å være overgrepsutsatt er et underkommunisert tema i det offentlige rom (det er vel nærmest bare jeg som kobler de to tingene).
- Helsedirektoratet medgir at det ikke kjenner verken den terapeutiske eller den skadelige virkningen av tvangsbruk.
- Representanter for helsemyndighetene og psykisk helsevern er selv ikke alltid balanserte i sine fremstillinger.
- Bloggens brukerstemme når også andre medier (jeg har fått en pris, blitt intervjuet i aviser og tidsskrift, og fått forespørsel om å skrive i Psykologtidsskriftet).
- Bloggen er ikke 100 prosent negativ til alt og alle i psykisk helsevern.
- Jeg er relativt flink til å lenke til eksterne kilder.
- Andre med dårlige brukererfaringer har hatt nytte av å lese bloggen. Noen av dem har blitt med i en lukket blogg om terapierfaringer.
- Ingen har oversikt og kontroll over følgene av sine ytringer, inkludert fagpersoner.

2 kommentarer:

  1. Uhyggeligt, at du overhovedet behøves at forsvare dig.

    SvarSlett
  2. Marian: Jeg trenger det jo egentlig ikke. Men siden andre har opplevd å bli kritisert for å skremme sine medmennesker, så tenkte jeg det var like greit å få det ned på "papiret".

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post