5.10.10

Jeg skriver i Psykologtidsskriftet

Denne måneden er jeg gjesteskribent i Tidsskrift for Norsk Psykologforening, der jeg skriver med utgangspunkt i en selvopplevd traumatisk terapi.

Jeg siterer meg selv:

Er dårlige terapierfaringer et tema for "den neste terapeuten"? To behandlere har sagt til meg at tidligere behandlingserfaringer ikke hører hjemme i terapi.


Det er forståelig at helsepersonell opplever det som ubehagelig å høre om overtramp fra kolleger, eller å få vite fra kolleger at man selv har krenket en klient. Men er det riktig at klienten skal betale prisen? Selv foreslo jeg at terapien ble diskutert mellom terapeuten min, en annen terapeut og meg. Jeg ble skuffet da dette ble avvist.


Tom Andersen
 utviklet samforskning mellom terapeut og klient for å øke terapeutens sensitivitet, og terapeuten fikk verdifull kunnskap om hvordan terapien hadde vært for klientene. Han ble overrasket over at for enkelte hadde terapien vært en så vond opplevelse at de ikke ønsket å møte sin tidligere terapeut. Denne modellen må da kunne bygges ut til noe som også ivaretar klientens behov når terapien blir en byrde?


Les også:
Tidsskriftets aprilnummer om brukermedvirkning


Les/kopier på biblioteket, eller bestill nummer 10/2010
her.

4 kommentarer:

  1. Bra hvis det kan settes fokus på terapi som blir en merbelastning for den enkelte klient.
    Jeg har opplevd dette, og sikkert flere med meg.
    Fra å ha det ille gikk det til verre, og jeg ønsket ikke å møte vedkommende igjen.

    SvarSlett
  2. Carla5.10.10

    Det var så flott å se kronikken din på trykk i tidsskriftet idag! Den blir ganske sikkert lest av mange, og forhåpentlig snakka om og diskutert. Blir spennende å se om det kommer noen kommentarer!

    SvarSlett
  3. Bare bilder - Pictures only: Det er en lukket blogg for folk med dårlige terapierfaringer, om du har lyst til å bli med. Se sidefeltet.

    Carla: Takk.
    Selv syntes jeg det var fælt å se den på trykk. Men det var nå ikke verst å bli spurt om å skrive der, så kritisk som jeg er, og tatt i betraktning sjefredaktørens tidligere påstand om at klienten redigeres vekk.

    SvarSlett
  4. Fikk nettopp en hyggelig mail fra en psykolog: "Veldig bra kronikk fra deg i Tidsskrift for Norsk Psykologforening!"

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post