10.9.10

Verdensdagen for forebygging av selvmord

I dag er det Verdensdagen for forebygging av selvmord. Fædrelandsvennen intervjuer blant andre professor Lars Mehlum, som sier omsorg og støtte er viktig i en sånn krisesituasjon. Det er min erfaring at menneskelig nærhet, forståelse og omtanke er det viktigste av alt. 
    For meg er det alltid ytre påkjenninger eller krenkelser fra andre som har utløst selvmordstanker eller selvmordsforsøk. Jeg tror ikke det kan understrekes nok at det ikke trenger å være en psykisk lidelse i seg selv som er årsaken til selvmord. De som ikke allerede har lest den, bør lese Kari Dyregrovs artikkel En farlig diskurs ved forståelse av selvmord i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Alle har et ansvar for å forebygge selvmord, ikke minst de som har mye makt over andre menneskers liv. Noe å tenke på ikke minst for politikere og Nav. 
    Det verste er kanskje at også helsevesenets måte å møte pasienter på kan utløse selvmord, slik det skjedde Benedicte. I dagens Klassekampen har Einar Plyhn, forlagssjef og etterlatt ved selvmord, en kronikk om et hensynsløst helsetilsyn. Nesten ingen behandlingssteder har brukt selvmord blant pasienter til forbedring, skriver han. Plyhn er en av forfatterne av boken Etter selvmordet - veien videre, som kom tidligere i år.
    Et lesetips til: antropologi.info skrev på denne dagen i fjor innlegget The Anthropology of Suicide - World Suicide Prevention Day.

2 kommentarer:

  1. Eg uttrykte rå suicidalitet i form av språk overfor avdeling Psykisk helse her eg bur. Det førte til at eg fekk brev i posten om at tjenesten var avvikla og eg var velkommen til å søka på ny visst eg hadde behov for det. Eg har hatt ukentlig "oppfølging", men har no ikkje hørt noko anna på over ein måned. Suicidaliteten og eg vil sei raseriet (smerten) er råare og vondare enn nokon sinne.

    SvarSlett
  2. Fra Dyregrovs artikel:

    "Det blir derfor feil å putte dem som er diagnostisert med psykiatrisk sykdom (f.eks. schizofreni, bipolare lidelser, alvorlig depresjon), i samme sekk som dem som opplever en alvorlig livskrise..."

    "Livskrisen kan henge sammen med diagnostisert psykisk sykdom eller ikke..."

    "Bak slike tilstander kan det ligge (langvarig) seksuelt misbruk, vold i hjemmet, psykisk sykdom, psykiske traumer..."

    Ekstremt uheldigt i mine øjne, at også hun skelner knivskarpt mellem "psykisk sygdom" som en årsag i sig selv, og livskriser. Hvorfra ved hun, at såkaldt "psykisk sygdom" ikke er livskriser? Synd. For ellers har hun nogle gode points.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post