26.8.10

Om psykologer på nettet

Som leder av fagetisk råd (FER) får jeg innimellom spørsmål om hva FER mener om at psykologer benytter sosiale medier til å diskutere faglige spørsmål.

Slik begynner Nina Dalen et blogginnlegg på Psykologforeningens nettsted


Dette var befriende seriøst å lese i forhold til hva jeg har sett fra enkelte amerikanske psykiatere om å være på nettet når man er terapeut. De har vært redde for at pasientene skulle få vite ting om privatlivet deres, blant annet at katta til en psykiater var oppkalt etter navnet på en lykkepille.


Personlig har jeg vel bare to ordentlig negative erfaringer på nettet med psykologer/terapeuter. I det ene tilfellet var det en som bagatelliserte traumer veldig på Twitter. Og så var det en - anonym - psykolog som kom med personkarakteristikker av meg i bloggen. Den kommentaren slettet jeg, for forsøk på diagnostisering er forbudt i bloggen min. 
Du kan lese de andre kommentarene her, inkludert en av den samme personen, som hevder at jeg generaliserer om psykologstanden "utifra noen enkeltstående dårlige erfaringer"

Jo, og så var det denne, men den var på e-post, og helt upersonlig.


Se også:
Organisasjoner og sosiale medier

1 kommentar:

  1. Anonym29.8.10

    Er SJOKKA! - over at en psykolog er så vannvittig teit og hensynsløs å sende DEG en slik epost som avslører vedkommendes manglende etiske dømmekraft - og vedkommendes inkompetanse - må man da kunne kalle dette useriøse forsøket på å kapre kunder! FY SØREN!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post