31.8.10

NKVTS stigmatiserer

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress utvikler og sprer kunnskap og kompetanse om vold og traumatisk stress. Formålet er å bidra til å forebygge og redusere de helsemessige og sosiale konsekvensene som vold og traumatisk stress kan medføre.


----- Original Message -----
Fra: Sigrun Tømmerås
Til: 
Runhild Grønlie
Sendt: 31. august 2010 10:37
Emne: "Offer"
Hei!
 
Jeg leste artikkelen om voldsbehandling på forskning.no. Nå lurer jeg på hva offer i hermetegn betyr? Er ikke de som utsettes for partnervold ordentlige voldsofre lenger?
 
Med hilsen
Sigrun Tømmerås
Volds- og overgrepsoffer 


----- Original Message -----
From: Runhild Grønlie
To: Sigrun Tømmerås
Sent: Tuesday, August 31, 2010 11:19 AM
Subject: SV: "Offer"
 
Hei.

Tusen takk for e-post. Da artikkelen ble skrevet, var nok tanken bak å sette offer i hermetegn å tone ned betydningen av ordet, siden vedkommende volden går utover har langt flere egenskaper og roller enn å være offer. Jeg er imidlertid enig med deg i at det ser rart ut i teksten, og jeg har nå kontaktet redaksjonen og bedt dem fjerne hermetegnet. Selvfølgelig er personer som utsettes for partnervold voldsofre på lik linje med alle andre voldsofre. Det var ikke min mening å trekke det i  tvil!

Mvh
Runhild Grønlie
Kommunikasjonsrådgiver

Tel: 22 59 55 95
Mob: 922 46 404

------------------------------------------------------
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
Kirkeveien 166,
0407 Oslo
Tlf. + 47 22595500
Faks.+ 47 22595501
 

----- Original Message -----
From: Sigrun Tømmerås
To: Runhild Grønlie
Sent: Tuesday, August 31, 2010 11:36 AM
Subject: Re: "Offer"

Hei igjen!

Hvem er det som mener at ofre for vold (eller for flommen i Pakistan, eller Nokas-ranet, osv) ikke har andre roller eller egenskaper?
Det er vel ingen egenskap å bli utsatt for traumer?
Og man har vel roller som mor, søster, arbeidstaker, venninne, samfunnsdebattant osv også om man er offer for overgrep?


Mvh Sigrun Tømmerås
 
 
----- Original Message -----
From: Sigrun Tømmerås
To: Runhild Grønlie
Sent: Tuesday, August 31, 2010 12:29 PM
Subject: Re: "Offer"
 
En ting til, som jeg glemte å nevne i sted:
Ordet overgriper står uten hermetegn i artikkelen.
Vil noen da tro at vedkommende ikke har andre roller eller egenskaper?
Han kan jo være intelligent, vakker, ha roller som sønn, ektemann, pasient, leder osv.

Folk er da ikke så ureflekterte at de tror at noen mennesker bare er en eneste ting?

Mvh Sigrun

6 kommentarer:

  1. Mille31.8.10

    BRA Sigrun!

    SvarSlett
  2. Takk, Mille.

    Det blir litt som betegnelsen Psykiatrisk pasient, som liksom rommer hele personen. Aftenposten fortalte en gang at en drapsmann "har tidligere vært psykiatrisk pasient. Likevel bodde han på en hybel i studentblokka på Bjerke”. Likevel.

    SvarSlett
  3. Mille31.8.10

    Ja, gud forby at "tidligere psykiatriske pasienter" bosetter seg blant vanlig dødelige.....

    Jeg håper jeg aldri kommer i en situasjon der media kan bruke "tidligere psykiatrisk pasient" om meg. Tviler på om de kommer til å ta med at jeg har også hatt store ryggproblemer i årevis og er "tidligere ryggpasient".

    SvarSlett
  4. Anonym31.8.10

    HIHIHI - Takk Sigrun, DU ER VIKTIG - du får meg til å tenke mer nyansert. Stå på!

    SvarSlett
  5. Jørgen Lund2.9.10

    Jeg tror de anførselstegnene, som gir seg ut for å være en høflig og respektfull gest til de som er kandidater til dette "stempelet", egentlig er et panikktiltak som skal beskytte den som snakker mot sannheten, nemlig at det å være offer er mer påtrengende reelt enn noe annet. De burde unne seg selv å spørre seg hvor den angsten kommer fra. At foregitt hensynsfullhet i virkeligheten er utagering av uerkjent angst som rammer omgivelsene, jo dette er bare ett eksempel på den mekanismen...

    SvarSlett
  6. Veldig bra, Sigrun! :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post