25.8.10

Folkeopplysning - et tveegget sverd

Jeg leste en gang en forskningsartikkel om at når befolkningen får lære om forskjellige psykiske lidelser og diagnoser, så kan fordommene mot psykisk lidende faktisk øke. Dessverre har jeg rotet bort den artikkelen, men har du tips om en artikkel om akkurat dette, så vær vennlig og legg igjen referanse i kommentarfeltet.

Jeg har selv opplevd to episoder - som jeg vet om - hvor noen med litt "kunnskap om psykiske lidelser", har "diagnostisert" meg. Jeg ble fryktelig provosert begge gangene, ikke fordi andre visste at jeg slet psykisk, men på grunn av at de tok seg til rette og mente de visste hva problemet mitt var. Hvilket de jo ikke gjorde.

I det ene tilfellet var det en bekjent som snakket med en annen, felles bekjent av oss. "Hvordan er det med Sigrun? Lenge siden jeg har sett henne", sa bekjent nr 2. "Hun er deprimert", sa bekjent nr 1. "Å! Men hun har jo nettopp fått barn. Da er det nok fødselsdepresjon", sa nr 2. "Ja, det er nok det det er", sa nr 1. Veldig kjekk og grei forklaring, dette (på det jeg har slitt med siden førskolealderen).

Det andre tilfellet var da en bekjent av meg hadde såret meg sånn at jeg ikke orket kontakt med vedkommende på en stund. Vedkommende brakte dette videre: "Sigrun er syk. Hun bare isolerer seg". Å ja, at jeg da måtte være syk skjønte den som mottok nyheten godt, for vedkommende hadde jo lest i avisen at det å "isolere seg" er et symptom på at man er psykisk syk. Så det så.

Det er ikke så lett å "renvaske" seg fra slike "diagnoser", altså få gehør for hva det faktiske problemet er. For samme hva jeg sier, så er det et ufrakommelig faktum, dette: Jeg er jo psykisk syk*.

*Jeg omtaler ikke min psykiske lidelse som å være "psykisk syk", men andre gjør det, fordi helsemyndigheter og medier ikke greier å få med seg at det faktisk fins alternativer til sykdomsmodellen.

1 kommentar:

  1. Anonym29.8.10

    Det er altfor lett å bli stemplet med psykiatriske diagnoser i Norge! også innenfor det offentlige omsorgsapparatet er det langt lettere å stigmatisere mennesker som psykisk syke enn å sende dem til medisinske utredninger nødvendige for å finne ut om psykiatrisk diagnose stemmer eller ikke. Se nå på Bjåsland som ble dømt for "spilleavhengighet" - han har legene funnet ut har en fysiologisk kromosomfeil og sykdom med vanskelig navn. En jeg kjenner som har ME/postviralt utmattelsessyndrom ble også i mange år av leger og offentlig trygde-/stønadssystemet stemplet sm psykisk syk - men så viser det seg at lidelsen/symptomene skyldes kraftig virusinfeksjon for flere år tilbake. Gjentar: altfor lett å få feilaktig psykiatrisk diagnose i Norge i dag!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post