31.7.10

Velkommen til seminar!

Psykiaterforeningen inviterer sine medlemmer, journalister og brukere av psykisk helsevern til seminar 31.09.10 kl. 9-14.

Tema: Menneskerettigheter i psykisk helsevern

Program:

09.00 Velkommen! Ved Psykiaterforeningens leder. 
09.15-10.00 Foredrag ved psykiater Johannessen: Den viktigste menneskerett: Retten til helsehjelp. 
10.00-10.15 Pause.
10.15-11.00 Foredrag ved psykiater Hansen: Den samvittighetsfulle psykiaters dilemma: Menneskerettighetenes oppfyllelse kontra pasientens egenrådighet.
11.00-11.15 Pause.
11.15-12.00 Foredrag ved psykiater Johansen: Rett betyr plikt - en dekonstruksjon av radikale brukerorganisasjoners propaganda. 
12.00-12.05 Kunstnerisk innslag ved brukerrepresentant i Galeforeningen: Diktet "Jeg er så glad"
Jeg er så glad,
ja, ha ha ha. 
Jeg ville ikke legges inn,
på grunn av mitt syke sinn.
Men de kom og tok meg med
til et sted for galé.
Der fikk jeg tilbake mitt vett.
Det er en menneskerett!
12.05-12.45 Lunsj.
12.45-13.30 Foredrag ved psykiater Ness: Psykoedukasjon bør inneholde pasientopplæring om menneskerettigheter, med fordypning i plikten til å motta helsehjelp. 
13.30-14.00 Oppsummering og avslutning.

Sted: Kantina på Gaustad.
Bindende påmelding innen 15.08.10
Pris: 1500 kr. Fagfolk får beløpet dekket av arbeidsgiver. 

3 kommentarer:

  1. Jeg var lige ved at hoppe på den. :D

    Ja ja, det er godt nok et frygteligt moralsk dilemma, de stakkels psykiatere står i til dagligt, at de jo er nødt til at hjælpe folk, selv om de ikke ønsker éns hjælp. Og forfærdeligt emotionelt belastende, at skulle bevidne, når folk jamrer og protesterer og kæmper imod, mens man jo bare vil hjælpe.

    SvarSlett
  2. Marian, jeg skrev det fordi det faktisk er bare denne retten en del konservative fagfolk vektlegger når de snakker om MR.

    SvarSlett
  3. Sigrun: Ved det. Ser det jo hele tiden, alle vegne: "Jamen, hvad skal vi gøre?! Det er da uetisk, at ikke yde hjælp!" Du rammer bare sååå meget plet med dette indlæg her!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post