6.7.10

Respekterer ikke retten til privatliv


Ikkje alle med psykiske lidingar greier å oppsøkje hjelp sjølv. No satsar regjeringa 25 millionar kroner på byggje opp behandlingsteam som oppsøker pasientane der dei er.
I desse dagar får 16 slike oppsøkjande team over heile landet støtte.
Såkalla ACT-team (Assertive community treatment) har ei heilskapleg tilnærming til behandling, rehabilitering og oppfølging av menneske med psykiske lidingar. Ingen behandling finn stad på kontor – all verksemd finn stad der brukaren er. regjeringen.no
Hvis pasienten ikke vil, ikke forstår, eller ikke ser sitt eget beste, kommer den aktive oppsøkingen inn. Vi finner dem hjemme hos seg selv, hos mor, på biblioteker. Vi møter pasienter som over lang tid ikke har klart å bruke ordinære tilbud. Moss Avis

En med dårlig erfaring fra oppsøkende team:

For å sikra seg støtte frå helsevesenet medan fastlegen hadde lang sommarferie, bad ho om hjelp frå Folloklinikken, eit distriktspsykiatrisk senter. Ho fekk tilbod om innlegging i eit lågterskeltilbod, der ho skulle starta med det antipsykotiske legemiddelet Zyprexa. 

- Da røyk siste rest av tiltru til dette opplegget. Eg visste at dette var eit preparat med alvorlege skadeverknader, og slett ikkje det eg hadde bruk for, seier ho.

Akutteamet frå Folloklinikken kom på heimebesøk, og sjukepleiaren forklarte at «alle tok Suprexa».

- Eg var sjokkert, dette verka ikkje seriøst i det heile tatt, seier «Sara».

Ho rekna med at kontakten med akutteamet no var over. Men så kom telefonmeldinga frå Folloklinikken: «Kjem du ikkje innan ein time, vil politiet henta deg.» 
Klassekampen 

Jeg hadde for noen år siden telefonisk kontakt med et team i kommunen. De var fantastiske å snakke med. Men da de ville komme hjem til meg, droppet jeg videre kontakt. Der går min grense.

Les også:
 Personlig ombud

2 kommentarer:

  1. Anonym6.7.10

    Som med alt annet kan pasientenes erfaringer variere. Da sosialkontoret forsøkte å ta livet av meg og nekte meg å flytte inn i en bolig som var billigere enn det jeg tidligere hadde bodd i, men hadde noen soverom mer enn sosialsjefen likte, da tilkalte jeg ambulerende psykologisk team - som var til STOR hjelp i min fortvilelse. Den kloke legen i teamet sa nemlig til meg: Kjemp for retten din!
    Herregud, jeg sloss, - men sosialsjefen ble dritt sur da hun hørte at legen i teamet hadde sagt det! Hun trodde selvsagt ikke på meg, og skulle absolutt ringe legen for å høre om det var sant. Slik sett var dette en veldig god erfaring for meg, derfor tror jeg slike team kan hjelpe mye. Forhåpentligvis.

    SvarSlett
  2. Anonym6.7.10

    PS! Det jeg glemte å fortelle var at teamet og legen var hjemme hos meg - i den leiligheten jeg nettopp hadde flyttet inn, men som sosialsjefen ville ha meg ut av fordi den var litt for stor og hadde litt for fin adresse - hvor nemlig noen av hennes familie bodde - også....

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post