30.7.10

- Psykiatrisprøytet på denne bloggen

Jeg har fått noen kommentarer som jeg velger ikke å publisere. Én tolker jeg slik at jeg muligens står i et slags ledtog med psykiatrien, for det jeg skriver på bloggen min er visstnok det samme sprøytet som psykiatrien serverer folk.

Jeg har også tidligere fått kritikk for ikke å være (nok) psykiatrikritiker. Men i en tid hvor enhver kan opprette sin egen blogg og skrive hva man vil, så mener jeg man ikke samtidig skal "nekte" andre å gjøre det samme. Undertrykkelsen man - veldig ofte med rette - mener å finne i psykisk helsevern, blir man da selv en utøver av i det offentlige rom.

Jeg forbeholder meg retten til å skrive innlegg på bloggen min uten hver eneste gang å skjelle ut alt og alle i psykisk helsevern. Likedan har jeg rett til å skrive kritisk uten å kalle dem jeg kritiserer for mordere, jævler og nazister. Jeg kommer til å fortsette å skrive på min måte.

Bloggen er også åpen for gjesteskribenter, men jeg velger selv hva jeg publiserer, siden denne bloggen er nært knyttet til meg som person. Dette betyr imidlertid ikke at jeg må være enig i hver eneste setning.

Et lite antall kommentarer vil modereres bort, blant annet fordi de omhandler dypt personlige forhold eller er trakasserende.

Sånn er det med den saken.

6 kommentarer:

  1. Det høres betryggende ut, synes jeg! At du har tenkt å fortsette å skrive på akkurat din måte.
    De som behøver å bruke sånne betegnelser på sine meningsmotstandere du nevner her, må bare gjøre det. Problemet er at da blir de neppe tatt alvorlig. Men det får vel bli deres problem, da?

    Synes det er helt flott sånn det er, med den saken, Sigrun!

    - Det er da dessuten det som gjør at du ikke opptrer som man gjør i psykiatrien. Du setter ikke merkelapper på folk, og har prinsipper som gjør at du ikke tillater deg det; som skader mennesker på en måte de gjør.

    SvarSlett
  2. Anonym30.7.10

    Bra at du står på ditt. Og bra at du ikke trenger å være enig med alle som kommenterer her. Det er forskjell på å hevde at psykiatri-ansatte er nazister og på å sammenligne psykiatrisk tortur og menneskesyn med nazisters. Vi lever me de ulike synene og erfaringene og lærer av hverandre. Leste forresten akkurat Peter Breggin skrive om sammentreff psykiatri og nazisme. Anbefales.

    SvarSlett
  3. Anonym30.7.10

    A propos psykiatri og nazisme:

    Peter Breggin, MD - Psychiatry and the Holocaust--The Violence Initiative:
    http://www.youtube.com/watch?v=MQZdUmxG1Es&feature=PlayList&p=683BE48F94439616&index=0&playnext=1

    The Nazi Doctors, American Eugenics & Psychiatry
    http://www.youtube.com/watch?v=QKAvtwVhnUk&feature=PlayList&p=6FA26F259AE99199&playnext=1&index=29

    SvarSlett
  4. Gjiyt30.7.10

    Psykiatrisk tortur (tvang, rusgift-overgrep etc) kan sammenlignes med mord - sjelemord. Men psykologer og psykiatere flest vil vel møte dette med "synes det er synd at noen opplever dette som tortur/sjelemord" osv.

    SvarSlett
  5. Jeg synes det blir drøyt å sammenlikne psykiatriens menneskesyn med nazisme. For det første fordi psykiatrien ikke har noen intensjon om å ta livet av "defekte" mennesker, men tvert om. For det andre er det mange som sier de får hjelp fra psykiatrien, noe de neppe fikk ved å være i konsentrasjonsleire. For det tredje var vel det nazistiske menneskesynet noe enkeltindivider ga sin tilslutning til.

    Historisk "hjalp" psykiatrien nazismen, ja. Men ikke i Norge, så vidt jeg har forstått.

    SvarSlett
  6. PS Men jeg har hatt følelsen av å ikke alltid bli ansett som en voksen borger, om man kan kalle det å bli sett på som et "undermenneske". Jeg har erfart at de samme utsagnene er blitt møtt på forskjellig måte i terapirommet og i andre settinger.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post