30.7.10

Mitt hjem er min borg...

Klassekampen skriver i dag at det er vanskelig for unge å komme seg inn på boligmarkedet.

Men hva med dem som over lang tid ikke er i lønnet arbeid?

Det hadde vært interessant å få vite hvordan lesere som er trygdet bor. Er det for eksempel mulig å kjøpe leilighet om man har en bruttoinntekt på 160.000 i året? Eller om man leier: Hvor mange m2 har man da råd til? Og vil folk i det hele tatt leie ut til trygdede?  

Hva kan Husbanken eller kommune hjelpe med?

Har du erfaring som marginalisert på boligjakt og/eller med et hjem, legg gjerne igjen en kommentar.

21 kommentarer:

  1. Viktige temaer du tar opp.

    Jeg er på arbeidsavklaringspenger (i påvente av søknad om ufør) og jeg har kr 11.000,- utbetalt pr mnd.

    Jeg har søkt om lån til bolig, men da forventes det at jeg har ganske så mye i oppspart kapital.

    Jeg forsøkte meg hos kommunen om lån der også, men det er ikke lett.

    Jeg kan skjønne at det ikke er så lett for de unge, men etter hvert vil vel mange av de unge om de er heldige få tjene litt mer i lønn og da kanskje komme inn på boligmarkedet. Skulle man bli ufør som ung, så får de ung ufør og med alle tillegg så kan faktisk en ung få utbetalt kr 18000,- pr mnd + evt bostøtte.

    For min del, om jeg etter hvert skulle få meg et boliglån og bolig, så blir det nok ikke større enn en ett-roms, men det skal jeg godta. Det kan også hende at en del unge må starte i det små de også (for de unge i mine omgivelser, de vil ikke godta å starte i det små), men jeg skal ikke ta alle under en kam.

    SvarSlett
  2. Trygdet og leietaker

    Det er nok både og med å få leie på en grei måte som trygdemottaker.

    Jeg var ganske lenge på jakt etter et sted å leie og mange er skeptiske til trygdede, men er vi heldige og har gode referanser fra tidligere så øker en sjansen ganske godt.

    Har man ikke referanser og kanskje også er rusmisbruker osv, så har jeg hørt hvordan en del sliter med å få leid seg noe.

    SvarSlett
  3. Anne: 18.000 i lommeboka i måneden synes jeg høres mye ut, men du tenkte kanskje før skatt? På ungefunkskjonshemmede.no leste jeg at i 2009 var beløpet for ung ufør 180 016 for aleneboere.

    Men 11.000, som du har (etter skatt?), går det vel knapt an å leve av dersom man bor i en by.

    SvarSlett
  4. Mille30.7.10

    Det er litt opp og ned, men det kan være lurt å lyve og si at man jobber. Da er det lettere å få leie. Synd men sant. Kjenner bl.a ei på husjakt i Oslo som først sa hun gikk på attføring, men måtte til slutt lyve og si hun jobbet. Da ble det leilighet.

    SvarSlett
  5. Anonym30.7.10

    Mine leger ville at jeg skulle ha mest mulig varig bolig, dermed kommunal bolig. I Oslo vest har de mangel på sådanne, med ventetid som visstnok varierer fra 10 mnd til minst 2 år. Er uføretrygde, dvs kronisk syk, arbeidsufør, boligtrengende i over et år, opplevd belastningen fra fire berammede tvangsutkastelser, to fordi forrige utleier skulle selge leiligheten og kommunen fremdeles ikke kunne tilby egnet bolig (hadde betalt husleien!), deretter to fra Boligbygg fordi jeg ikke klarte å betale husleierestanse i UEGNET, midlertidig bolig, der jeg måtte bo på gulvet i 6 måneder, uten tv, uten kjøleskap/fryser, uten SENG, klarte ikke komme meg ut derfra pga sykdom, sparte kommunen over 120 000 kroner i "hospitsutgifter". Så inn og ut av forskjellige midlertidige appartementløsninger, et sted opplevde jeg tyveri, og måtte flytte. Ikke mange rimelige appartementløsninger i kostbare Oslo. Alle klærne mine og alt innboet mitt har etter anbefaling fra boligkontoret stått på lager i ett helt år nå.

    Hvem kunne ane at det skulle ta så vanvittig lang tid å få EGNET bolig? Apropo "egnethet" så sluntret kommunens boligkonsulent unna jobben med å kartlegge boligbehovet mitt, først etter et år fikk jeg skreket meg til besøk fra en ergoterapeut.

    Opplever at boligkonsulentene / saksbehandlerne mangler helsefaglig kompetanse og mangler tilstrekkelig kunnskap om lidelsen jeg har.

    Kommunen har betalt en del av lagerrestansen, men fremdeles gjenstår nesten 30 000 kroner, som jeg ikke er i stand til å betale. Ikke aner jeg om kommunen betaler heller, saksbehandlingen tar laaaaaaaang tid. Henvendelser og klager blir ikke behandlet.

    Pålegges delbetaling av midlertidig husvære selv om det r kommunens mangel på egnet bolig som har forårsaket at jeg ikke har varig, egnet bolig, og fått hele økonomien min omkalfaltret fordi planlegging har vært totalt umulig med den uforutsigbare og tilsynelatende planløse saksbehandlingen.

    I over ett helt år har jeg vært uten normal telefonkontakt med omverdenen via fasttelefon, kun kostbart kontantkort, som selvsagt begrenser normale samtaler med familie og venner og offentlige kontorer.

    Flere ganger siste året har jeg stått på gaten
    UTEN bolig! HVOR og til hvem skal man vise sin skammelige nød? Virker som om Nav venter med å gjøre nødvendige vedtak helt inntil man er boligløs og på gata igjen.

    Har også opplevd at jeg som boligløs for ørtende gang istedet for å få hjelp fra Nav så har jeg blitt ydmyket med at saksbehandler har tilkalt politiet. Forstår at saksbehandlerne er presset og overarbeidet, men det er ikke min skyld! Jeg ventet til politiet kom, de var hyggelige, men jeg ble såkalt "bortvist" fra Nav i ett døgn. Hvis jeg nærmet meg Nav ville jeg bli arrestert! Dette skjedde dagen etter at jeg IGJEN kjempefortvilet for ørtende gang sto hos Nav UTEN BOLIG!!!! Og Nav kunne ikke hjelpe!

    Jeg vært desperat fortvilet og felt mange TÅRER pga boligmangelen og saksbehandlingen i Oslo kommune!

    Selv friske mennesker ville ha blitt syke av den saksbehandlingen jeg har vært utsatt for!

    Flere som har det slik?

    SvarSlett
  6. Anonym30.7.10

    Tillegg til siste kommentaren min: Har selvsagt foreslått flere ganger om jeg evnt. kan få Startlån, og kjøpe egnet bolig, siden kommunen har mangel. Men like mange ganger er jeg bryskt blitt avvist av boligkonsulenten. Har i ca. 12 år betalt månedlig husleie på privatmarkedet rundt 7000 kr. pr. måned, fordi jeg reiser ikke pga sykdom, derfor trygg og egnet bolig viktig, så jeg prioriterer bolig. Men får likevel ikke Startlån, så ikke aner jeg hva man da betaler i måneden på avdrag, renter og husleie ved slikt lån. Neppe mange trygdede som kan betale så mye mer enn det jeg gjør, hva?

    SvarSlett
  7. Anonym30.7.10

    Nav har spilt fallitt når saksbehandlingen gjør trengende mennesker så fortvilet og avmektige at utslitte (og syke/overarbeidede?) ansatte tilkaller politiet for å utvise enda mer makt, umyndiggjøre og ydmyke klienter til det nedrigste.

    Asylanter, invandrere og rusmisbrukere blir langt bedre behandlet enn vanlige etniske nordmenn.

    SvarSlett
  8. Anonym31.7.10

    Man kvalifiserer ikke til bostøtte hvis man som Anne har 18000 kroner utbetalt i måneden!

    Alle tror at det er så lett å få bostøtte, at det er noe alle på trygd får. Helt feil! Det er jæ.... vanskelig å få bostøtte!

    SvarSlett
  9. Anonym31.7.10

    Godt politiet ikke gjorde som i Trondheim da de også ble tilkalt fordi "servicesenteret" = Nav sosialkontor mente klienten opptrådte agressivt. Han ble hentet og påført hette. Da politiet kom frem til stasjonen var mannen død! Husker ikke navnet hans, men han var mørkhudet. Slik kan det gå når saksbehandlere eskalerer konfliktfylt saksbehandling!

    SvarSlett
  10. Mille31.7.10

    Jeg bodde i Oslo, men valgte å flytte til en mindre by. Her får jeg mer for pengene, selv om jeg gjerne skulle bodd i Oslo. Jeg har vært kjempeheldig og leier en superfin og ganske rimelig leilighet. De jeg bor hos bryr seg ikke med hva jeg driver med til daglig. Det er ikke her jeg helst vil bo, men jeg har inngått et kompromiss med meg selv.

    Bostøtte fikk jeg først etter 14 år. Det er ikke så lett å få. Jeg har søkt flere ganger. F.eks. prøvde jeg for 3 år siden. Kunne ikke få støtte siden ikke kommunen hjalp til med å skaffe meg sted å bo. Jeg ble altså straffet økonomisk for at jeg er såpass oppegående at jeg kan klare å finne bolig selv, uten hjelp fra kommunen. Jeg fikk forresten navn på ei jeg kunne snakke med som jobbet med sånne saker som kanskje kunne hjelpe meg. Hun hadde jeg vært innlagt med en gang for en del år siden... Nei takk!

    Reglene for bostøtte ble gjort om, og nå får jeg noen skarve hundre i måneden. Ja ja, alle monner drar.

    SvarSlett
  11. Anonym: Hva er vanlige etniske nordmenn? Er jeg vanlig? I en periode drakk jeg vel mye alkohol, for å ruse meg.

    SvarSlett
  12. Jeg formulerte vel kommentaren min litt galt, men selvfølgelig så er det rundt kr 18000,- før skatt, men det er likevel ikke mye som betales i skatt.
    I det konkrete tilfellet jeg kjenner, så har vedkommende kr 16340,- utbetalt pr mnd. I de kr 16340 så er det tillegg på rundt kr 1000 til drivstoff for å komme seg litt mer ut osv.. Dessverre så opplyses det ikke om til uføre om hva som kan søkes på som tillegg.

    Som NAV sier det "Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler."

    Jeg har kr 11000 pr mnd og det er ikke mye. Jeg har rundt kr 2000 i bostøtte, men det er ikke "fett" (betaler en husleie på kr 7000 + strøm). Med denne inntekten så har jeg heldigvis lært meg å bli veldig økonomisk bevisst - men det gjør ikke alltid sykdommen til det bedre.

    Ang bostøtte så skulle det vel fra i fjor bli lettere å få det? Jeg vet at for noen år siden var det ikke mange som kvalifiserte for det, men mener å huske at reglene er endret i midten av 2009.

    http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte/Ny%20bostotte%20i%20region%20ost.aspx

    SvarSlett
  13. På denne bloggen skrev en ung ufør i fjor at hun har en årsinntekt på 165.000 (før skatt).

    SvarSlett
  14. Men her igjen står det at for to år siden fikk unge uføre 173.532 i året.
    Kanskje har det med forskjeller på midlertidig og varig uføretrygd å gjøre?

    SvarSlett
  15. Anonym31.7.10

    Sigrun: Hva er normalreaksjonen etter å ha stått flere ganger fortvilet på gata uten bolig?

    Hva er normalreaksjonen etter gang på gang å utsettes for namsfogdens berammede tvangsutkastelser fordi kommunen ikke har egnet bolig, når man i utgangspunktet er kronisk syk -og fattig, og derfor mer eller mindre immobil ?

    SvarSlett
  16. Jeg antar det er den ytterste fortvilelse. De som styrer og steller i dette landet, mangler erfaringer med fattigdomstraumer.

    SvarSlett
  17. Anonym31.7.10

    Har du virkelig ruset deg på alkohol Sigrun? (DET skulle jeg også noen ganger ønske at jeg kunne- for å slippe unna ubehaget med Navs sakbehandling - men jeg blir bare enda sykere da!)

    Nei, da er du nok ingen "vanlig" etnisk nordmann, hehe :-)

    Takk for at du tar opp så mange innmari viktige tema!

    SvarSlett
  18. Her står det en del om ung ufør og trygderettigheter:

    http://www.doktoronline.no/news/2008-02/trygderettigheter.html

    Jeg får visst ikke lagt det inn her som en lenke, men dere som skal lese får klippe og lime...

    SvarSlett
  19. Regjeringen har idetørke nå. Den sitter og tvinner tommeltotter og vet ikke hva den skal finne på for å skape litt positiv blest om seg selv.
    Her er en ide. Innfør sosial boligbygging igjen! Bygg boliger som kan leies ut til selvkost. Det kan ikke være den rødgrønne regjeringens oppgave å fylle bolighaienes lommer med skattebetalernes penger.Da får de som har hatt uflaks og har havnet utenfor the mainstream igjen trygge rammer rundt livet. Dermed blir de friskere også.

    SvarSlett
  20. Anonym31.7.10

    Saksbehandler ved Navs boligkontor hevder at kommunale boliger er langt dyrere enn å leie på privatmarkedet!

    HOHO

    Er det sant at kommunale boliger tiltenkt såkalt "vanskeligstilte" virkelig er dyrere enn private bolighaiers? FY SKAM! sier jeg da. Virker ikke som om kommunen er særlig interessert i å leie ut boliger til "vanskeligstilte" - spør du meg med slik skremselspropaganda.

    Etter innlegg i dagspressen om byens smålige boligpolitikk for vanskeligstilte fikk jeg i dag anonymt sjikanebrev, der vedkommende, sannsynligvis en eldgammel hannrei, som hevdet å bo på Stovner (men sannsynligvis tilhører mobbegjengen på Kammeraderitoppen) hevdet at jeg i mitt innlegg var altfor kravstor og manglet tilgang på en skikkelig pikk!!!! Typisk smalhodet pakkis. (han skrev han var pakkis - som bodde på ett rom.) Nei takk til tilbudet, pikken må ha minst et 8 roms slott - på Bygdøy! HÆHÆ

    Mvh MegaMegga

    SvarSlett
  21. Klikk.no skriver i dag at ung ufør er 184.564 kr i året.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post