6.7.10

Lenker til artikler i Psykologtidsskriftet

I dag fikk jeg en kommentar til noe som ble lagt ut i september i fjor om ME. Kommentaren var av psykolog Lars Dehli, en av forfatterne av en artikkel om ME i Tidsskrift for Norsk Psykologforening.

Fra en artikkel står på trykk i tidsskriftet og til den legges ut på nettet går det seks måneder. Derfor "oppdaterer" jeg herved lenker til noen artikler fra i fjor som nå ligger på nettet og som jeg syntes var interessante. 

Først de to om ME: 
Bjarte Stubhaug: Eit optimistisk behandlingsperspektiv på kronisk utmattingssyndrom/ME nr 9/2009
Torkil Berge og Lars Dehli: Kognitiv svikt ved kronisk utmattelsessyndrom/ME nr 9/2009
Den siste har fått en pris.

Flere artikler fra 2009:

Gro Hillestad Thune: Ut av dvalen, psykologer! nr 12/2009
Odd Volden: Den som er veldig sterk, må også være veldig snill. Et brukerperspektiv på menneskerettigheter og psykisk helse nr 12/2009
Tonje Lossius Husum og Haldis Hjort: Menneskerettigheter i psykisk helsevern nr 12/2009
Henriette Sinding Aasen: Frivillighet, tvang og menneskeverd ved innleggelse i det psykiske helsevernet: Etiske og juridiske utfordringer
Magne Raundalen: Vårt syn på barn - et jubileum verdt?  nr 11/2009
Heine Hagenberg: Religion i psykologutdannelsen nr 11/2009
Peder Kjøs: Q-tips eller omsorg? 10/2009
Er religion neglisjert i psykologutdanningen? nr 9/2009
Leiv E.Gabrielsen og Reidulf G. Watten: Meningsbærende tilstander og deres relevans for forståelsen av det gode liv
Per Are Løkke: Lavterskel på anbud - psykoanalysens korrektiv nr 7/2009
Peder Kjøs: Slengbukser i år igjen? nr 4/2009 


Heretter skal jeg bli flinkere til å gjøre leseren oppmerksom på når artikler kommer på nettet.

2 kommentarer:

  1. Anonym6.7.10

    Takk Sigrun, du er jammen god å ha! :-)

    Leste Bjarte Stubhaugs, fordi den omtaler Me, noe som intereserer meg fordi jeg selv har ME. Men jeg har også meget god erfaring fra mange år med kognitive teknikker. På den bakgrunn lurer jeg på om han er ute etter å skaffe seg enda flere pasienter? Eller om det er så enkelt at NOEN (=er han psykolog?) bare MÅ vite best!?

    SvarSlett
  2. Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt.
    Stubhaug er psykiater, ikke psykolog.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post