28.7.10

Har du sparetips?

Bloggere som har ME, har kommet med tips om energiøkonomisering, altså å spare på kreftene.

Men hva med gode sparetips når det gjelder penger? Da tenker jeg på folk som har trang eller svært trang økonomi. Fra kommentarfeltet vet jeg at bloggen har både trygdede og sosialklienter som lesere.

@Rockette, som har ME, forteller at hun bruker frivillighetssentralen for å få handlet mat. Det blir jo billigere enn å gjøre som meg, som tar taxi til butikken eller ringer Kinaexpressen. I det hele tatt blir mye dyrere når man ikke er mobil. Før kunne jeg for eksempel gå på biblioteket for å lese aviser og tidsskrifter, samt låne bøker. Det er utelukket nå.

Kjære leser, har du et smart tips eller to som du vil dele med andre som sliter med å få pengene til å strekke til?

Finn.no: Gis bort
Bruk Twitter

4 kommentarer:

  1. Anonym29.7.10

    slutt å ete!

    SvarSlett
  2. Anonym29.7.10

    En ME-syk har tatt ut stevning mot Nav Oslo kommune for sykdomsfremmende saksbehandling. Med bl.a. krav om helsefremmende saksbehandling, erstatning/oppreisning.

    På tide at domstolen avgjør hvorvidt Nav kommune kan neglisjere legeattester ved en kronisk lidelse som det pr. d.d. ikke finnes medisinsk godkjent behandling mot/for - der legeattester blir eneste form for "medisinsk behandling". Når Nav Oslo kommune fortsetter å neglisjere legens anbefalinger medfører det selvsagt sykdomsforverring, i verste fall invalidisering eller innleggelse på sykehjem. Skal ME-syke akseptere sykdomsfremmende saksbehandling i Nav Oslo kommune? Tingretten skal avgjøre.

    Noen som har lyst å sponse saken? Domstolens avgjørelse får betydning også for andre ME-syke (evnt andre uføre) i Nav-systemet.

    SvarSlett
  3. Når vi har ME, så er det nok begrenset av hvor mye vi orker å tenke på sparing, selv om vi vet vi burde - så dette var et bra spørsmål, Sigrun.

    Personlig så setter jeg nå opp et månedlig budsjett, hvor jeg setter av penger til f eks tv-lisens som betales to ganger i året osv.., samt til månedens faste utgifter.

    Videre har jeg lenge jobbet med å finne det billigste mobil- og internettabonnementet - noe som har redusert kostnadene mine en del.

    Når det gjelder mat, så blir det ikke alltid det billigste, ettersom jeg ikke klarer/orker å saumfare butikken - men det hender jeg går inn på de ulike kjedenes tilbud (på nettet) og skulle jeg finne noe som virkelig er på tilbud, så ordner jeg meg til den butikken. I noen butikker selges også påleggsavkjær og jeg er en hyppig forbruker på de varene. Jeg tror at når det gjelder mat, så kan man leve billig, men jeg har endret kostholdet mitt en del og det koster meg nok en del mer enn ellers.

    Det jeg har begynt å unne meg, er et online abonnement hos en av Oslos store aviser til kr 99 pr mnd, der får jeg arkivet fra avisen så dagens lys en gang på 1800 tallet og helt til dagens aviser. Jeg liker å starte dagen med avis(er), så selv om det er online så er det bra.

    Det hender også at vi trenger ting til kroppspleie, da går jeg inn på apotekenes nettbutikk og sjekker ut hva tilbudene er der (der er det penger å spare), både hudprodukter og kosttilskudd. Det fine er at dette kan jeg gjøre hjemmefra og jeg kan få varene rett på døren her jeg bor.

    Av programmer til pc, søker jeg alltid opp på nett om det finnes gratis-versjoner til pc, istedet for å kjøpe i dyre dommer. Mange av gratisprogrammene er vel så gode som de vi kjøper.

    Jeg kunne sikkert ha ramset opp mer, men det har i grunn tatt tid å komme på en del smarte ideer om dette emnet :-)))

    SvarSlett
  4. Takk for tips, Anne :)

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post