3.7.10

Får Se og Hør Åpenhetsprisen innen psykisk helse?

Til Åpenhetsprisen innen psykisk helse, som deles ut på Verdensdagen i oktober, foreslår jeg følgende to kandidater:

Se og Hør
Side2

Begrunnelse:
Se og Hør (SH) og Side2 (S2) viser en ekstraordinær åpenhet om psykisk lidelse. De bruker psykoedukasjon som journalistisk metode, der mottakeren får lære om alle symptomer.

Leseren får vite at pasienten Britney Spears har følgende symptomer:
Det klikker for henne (SH)
Lager serier med skandale (SH)
Har raseriutbrudd (SH, S2)
Slår seg fullstendig vrang (SH)
Har lite smigrende grimaser (SH)
Angriper biler med paraply (SH)
Blotter truse og cellulitter (S2, SH)
Tydelig irritert (S2)
Skjeller ut og skriker når hun skal til fotografen (S2)
Bruker antrekk som ikke er noe å skryte av (S2, SH)
Mister omsorgsretten for barna etter å ha blitt innlagt på psykiatrisk sykehus (SH)
   "             "             "       "      før     innleggelse      "      "           "         (S2)

Det eneste normale ved henne er at hun slår sine barn, slik millioner på millioner av gudfryktige, gode amerikanere gjør.

Vi venter spent på at åpenheten om somatiske lidelser blir like stor.

4 kommentarer:

  1. Motbydelig, finner ikke noe annet ord for det. Jeg kommer aldri til å skjønne meg på journalister som tillater seg å synke så dypt som dette. At de ikke blir flaue over det ondsinnede smøreriet de presterer, men det er vel penger å tjene på det, og det er sikkert det viktigste. For noen år siden jobbet jeg på kantina i det bygget der Se og Hør holder til. En dag ringte det en som presenterte som ett eller annet fra Se og Hør. Han skulle visst bestille noe mat. Min umiddelbare reaksjon var å skrike "å fydda" inn i røret. Jeg er vant til at Se og Hør er "fydda". Jeg greide å beherske meg i siste øyeblikk, men når jeg ser dette angrer jeg. Jeg burde ha gjort det. Det hadde sikkert kostet meg jobben, men det hadde jaggu vært verdt.

    SvarSlett
  2. Laila: Jeg sa min mening i går til journalisten i Se & Hør på Twitter, men det koster jo ingen ting.

    SvarSlett
  3. ARISAN6.7.10

    :) Du får det sagt:)

    SvarSlett
  4. Man får solgt mye dårlig samvittighet for gode penger.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post