3.6.10

Nå er det nok, Israel!

Det feige og utilgivelige angrep av israelske styrker på sivile aktivister med nødhjelpsendinger til Gaza i internasjonalt farvann, er en totalt uansvarlig handling. Israels viseutenriksminister forsvarer terrorangrepet og kaller de 600 aktivistene for ”en armada av hat og vold¨”. Denne gang er det Israel som bryter folkeretten og utfører en terrorhandling med dødelig utgang på europeere og andre nasjonaliteter. Verdenssamfunnet reagerer og det med rette - Israel har nå gått for langt!


Av Lars-Kåre Legernes, adm.dir. Oslo Handelskammer

Jeg besøkte nylig Vestbredden og begynner å bli 100 % enig i palestinernes påstand om at Israel ikke ønsker fred med Palestina, i hvert fall ikke israelske myndigheter. For å forklare mine påstander vil jeg fortelle om min tur til Palestina for en måned siden. Oslo Handelskammer var gjest på Vestbredden hos et palestinsk firma som ønsker å starte opp handel med Norge. Jeg besøkte Hebron, Jeriko, Ramallah og Betlehem og så på skofabrikker og olivenoljeprodusenter. Jeg møtte mange palestinske forretningsmenn som ikke vil noe annet enn å tjene til livets opphold for seg og sin familie, men det er ikke lett i et israelskokkupert territorium. Jeg fikk sett hvor vanskelig det kan være å drive ”business” fra Vestbredden. Det gjelder alt fra hvor komplisert det er å frakte varer ut av Palestina via israelsk havn, alle godkjenninger, alle kontroller etc. til mye trøbbel vedrørende å få betaling for varene. Jeg møtte en forretningsmann som hadde solgt en container med tomater til en mottager i Tyskland. Han ønsket dette utskipet via Jordan, og israelsk grensekontroll brukte 3 dager på å sjekke tomatene i containeren på grensen, noe som resultere i ødelagte tomater og ingen eksport.  Det kunne jo være noe farlig i tomatlasten!

Det er ikke snakk om at israelske styrker er paranoide. Det er etter min konklusjon en bevisst politikk fra Israel for å gjøre det så utrivelig som mulig for de som bor på Vestbredden slik at de gir opp og forlater landet! Det er helt tilfeldig hvilke varer som slipper ut fra Vestbredden - Ikke lett å drive handel da! Jeg møtte Ordføreren i Hebron som bl.a. fortalte at det bor ca 6 millioner palestinere i utlandet og at de ikke kan sende hjem penger til palestinere på Vestbredden fritt. Bare et beløp på maks 2000 USD per år er lov å sende hjem fordi Israel er redde for at pengene blir brukt til terrorisme. Tenk om for eksempel Filippinene hadde gjennomført en lignende restriksjon - da hadde mange familier fått problemer fordi de er veldig avhengig av de penger som Filippinske gjestearbeidere sender hjem.

Min negative opplevelse begynte allerede på flyet. På turen fra Amsterdam til Israel ble jeg nemlig anklaget av en aggressiv israeler for å være antisemitt fordi jeg kom fra Norge. Ved ankomst ble jeg møtt på Ben Gurion flyplassen av en palestiner som bor i Jerusalem. Han har gule bilskilt og kan fritt kjøre mellom Israel og Vestbredden, mens palestinere som bor på Vestbredden har hvite bilskilt og har ikke lov til å besøke Israel. Skal de for eksempel gjøre en reise må de fly ut fra Jordan, en dagstur for de fleste i forhold til å fly ut fra Ben Gurion flyplassen, og grensekontrollen kan i verste fall ta 8-10 timer. Tenk om vi nordmenn måtte reise til Danmark for å reise ut av landet!

På vei til Hebron fra flyplassen passerte vi en rekke israelske bosetninger. Israelere som vil bosette seg på Vestbanken i en ny bosetning får fri bolig, fri strøm, gratis vann, bil og jobb fikk jeg opplyst. Det er attraktivt for en fattig jødisk immigrant fra for eksempel Russland eller Etiopia. De nye bosetningene er vel beskyttet med militært nærvær, store gjerder, flotte veier, sportsanlegg og veibelysning. Det er flotte hus med tilgang til alt mulig. I kontrast får de palestinske veiene ikke ha gatebelysning, må ha fartsdumper hver 100-200 meter og er av veldig dårlig kvalitet da det nesten er umulig å få tillatelse til vedlikehold. Palestinerne sier dette er ren politikk fra israelsk side som går ut på å gjøre det så utrivelig å bo på Vestbredden at palestinerne til slutt emigrerer til et annet land og dermed avfolker Vestbredden. Vi ser jo nå at til og med USA gjennom Obama prøver å presse på slik at Israel slutter med nye bosettinger på Vestbredden, men bosettingene fortsetter. Folk flest vil ha fred, frihet og handel! Palestina produserer mange varer for israelske kunder, for eksempel sko. Israelerne kjøper inn skoene, setter ”made in Israel ”på varene og selger de videre, ble det hevdet. Ja, det er ikke lett å være palestiner, så jeg synes de også fortjener å få fremmet sine synspunkter. Jeg så også mye positivt som skjer. Det bygges mye i Ramallah og den palestinske statsminister Salam Fayyad er et ansikt for den nye, fredelige befrielsesorganisasjonen. Han hevder at israelere og palestinere kan leve i fred. Den unge generasjonen ønsker bare å leve i fred og ro i en fri og selvstendig stat, og det må også Israel akseptere. Det har gått altfor mange år med krig, og volden må få en slutt. Det krever innsats og vilje fra begge sider!

Mandagens hendelse er dessverre en helt uakseptabel handling som ikke på noen måte kan forsvares, og som ikke vil bringe partene nærmere. Tvert i mot kan Israel i folkeopinionen nå måtte betale en høy pris, og det fortjener de! Vi får bare håpe at dette, som Jan Egeland fra NUPI også ønsker, kan bidra til å bryte blokaden av Gaza-stripen.  Oslo Handelskammer ønsker å hjelpe firmaet Strong i Norge og hjelpe de til å få i gang import av palestinske varer, enten det er høykvalitets håndlagede sko eller det som kanskje er verdens beste olivenolje. Vi tror nemlig at handel fremmer fred og velstand, og tror på å ta vårt sosiale ansvar.

4 kommentarer:

  1. Realist5.6.10

    Dette minner om da de gamle Marxist leninistene kom hjem fra Albania og andre kommuniststater, veivet sine røde faner og fortalte om hvor godt det var der. Som du kanskje forstår var de et offer for propagandaen. Har du selv vurdert om det du er blitt fortalt ikke er tilsvarende propaganda bare at her blir Israel svertet.
    Det er ikke lett å leve på Vestbredden eller i Gaza, men det er ikke så lett å stadig være utsatt for rakettangrep og eksempelvis arabiske arbeidere som bruker bulldosere til bevist å kjøre ned og drepe Israeler. Dette hørte du sikkert ikke noe om. Kan du forresten gi meg adressen slik at jeg kan få gratis hus, jobb og bil hvis jeg flytter til Vestbanken. Tror du virkelig på det du selv skriver? Kontrollerer du dine kilder om de snaker sant eller ei? For ordens skyld så opererer ikke engang UNRWA med 6 millioner palestinske flyktinger, men hvis du kjenner til historien så har du sikkert hørt det tallet nevnt i et annet tilfelle. Jeg har til felles med lederen for Oslo Handelskammer at jeg håper at blokaden av Gaza opphører. Forskjellen er at du håper at den opphører umiddelbart uten å ta hensyn til at Hamas styrer. (trenger du litt informasjon om Hamas og hvorfor også Egypt har stengt av grensen til Gaza så si ifra, bruk litt tid på å se hva Hamas har stått bak av terror, eller les deres charter hvor det står at Israel skal utslettes.) Jeg for min del ønsker å fjerne Hamas og gi freden en sjanse. Til og med Fayyad har forøkt å få Hamas til å anerkjenne Israel noe de ikke ønsket!

    Ja handel mellom land er noe man skal fremme, men å sitte i din stilling og bli brukt som en nyttig idiot er utrolig. Jeg vil bare tipse deg om at du burde se hvor mange ekstreme sider som nå linker til din artikkel. Ja, du vil sikkert få til noe import fra vestbanken og Gaza i fremtiden, men jeg tror sikkert den går på bekostning av andre av Oslo Handelskammers aktiviteter og medlemsmasse.

    Jeg regner med at mange allerede har meldt seg ut av OH og oppfordrer de som ikke har gjort det til å melde seg ut av Oslo Handelskammer. Et handelskammer skal ikke brukes til å fremme politiske synspunkter.

    SvarSlett
  2. Hamas vant ikke valget i Gaza fordi befolkningen støttet partiets ekstreme holdninger. Årsaken var at partiets folk hadde tatt ansvar for infrastrukturen i området,mens Fatahpartiets ledere stort sett stakk pengene fra forskjellige hjelpeorganisasjoner i egne lommer.

    Det blir feil å ikke forsøke å gi befolkningen i Gaza et godt liv fordi de i sin tid stemte på Hamas,like feil som å anklage tyskerne for at de i 1933 valgte Hitler til leder. Begge folkegruppene var på disse tidspunktene i en ekstrem livssituasjon.
    Hamasfolkene er brutale prinsippryttere og fortjener ingen sympati,men det gjør innbyggerne i Gaza. Det ser ut til at Israel vil holde dem i en tilstand hvor de så vidt overlever,for hvorfor skulle ellers sement og prefabrikkerte hus beslaglegges fra de skipene som nylig var på vei mot området.Slikt utstyr kan da ikke brukes til å skyte raketter.

    SvarSlett
  3. Jeg kunne ha skrevet mye mer om problemene man møter på Vestbredden .Du tar opp som et eksempel mitt tall på 6 millioner Palestinere. Antall flyktinger er 4 mill. men det bor også veldig mange Palestinere i utlandet i USA, Canada, Sør Amerika m.fl. land inklusiv Norge som ikke har status som flyktninger og som kunne være en potensiell kundegruppe for Palestinske produkter . Det jeg i hovedsak beskriver som du selv anerkjenner er at det ikke er lett å drive handel fra Vestbanken og at folk flest både Israelere og Palestinere vil leve i fred og fordraglighet.Jeg vet at det ikke er lett å leve i frykt som Israeler heller. Jeg bodde og jobbet selv i en periode i Belfast på Nord Irland i 1985 og da følte jeg hvordan det er å bo i et område med overvåking, bombetrussler og konflikt og det var ikke hyggelig. Åpen og fri handel er en av de beste garantiene for fred. Jeg har aldri skrevet at jeg støtter Hamas jeg er dog for at man avslutter blokaden for å få ned konfliktnivået og gi hjelp til Sivilbefolkningen.

    SvarSlett
  4. Realist8.6.10

    Det er leit at du ikke klarer å se at din artikel er gjennomsyret med anti-Israelsk propaganda.
    I ditt forsvar så sier du at du sikkert kan skriver mer om problemer man møter på vestbredden.
    Jeg for min del kan også trekke frem problemer som for eksempel selvmordsbomber eller andre hendelser som har skadet det israelske samfunn som følger av palestinske aktiviteter. Jeg kan også trekke frem positive opplevelser fra opphold på vestbredden. Positive tiltak Israel har satt igang for den palestinske befolkningen.
    Ja, jeg tror på fri handel og er tilhenger av det, men for å kunne skape det så må noen premisser ligge til grunne en av forutseningene er fred. For å kunne skape fred er det ikke bare handels om er avgjørende. Det er også viktig å la være og demonisere, karakterisere og tillegge andre hensikter og meninger. For din del har du gått ganske så langt med å tillegge Israel en politikk som er ganske så ekstrem. Du skriver blant annet:
    "Det er ikke snakk om at israelske styrker er paranoide. Det er etter min konklusjon en bevisst politikk fra Israel for å gjøre det så utrivelig som mulig for de som bor på Vestbredden slik at de gir opp og forlater landet!"
    Nå det gjelder dine 6 millioner palestinere så er det så er det enda en del år til at tallet kommer opp i denne størrelsen uavhengig om de er registrert som flykninger eller ei.
    Det er godt at du presiserer at du ikke støtter Hamas. En opphevelse av blokaden vil bli regnet som en seier for Hamas og kunne gi flere raketter sendt inn over Israel. Den vil garantertgi vold. Noe som definitivt ikke vil gi en raskere fred og mer handel.
    Det er leit at du som leder av Oslo Handelskammer kan demoniserer Israel, som er en av norges handelspartnere. Jeg vil derfor opprettholde min oppfordring til at medlemer av Oslo Handelskammer melder seg ut av foreningen.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post