11.6.10

Intervju med psykiatriprofessor Judith Herman


4 kommentarer:

  1. Anonym12.6.10

    Har hørt litt på dette intervjuet, og lurer på HVORFOR har du lagt dette ut til dine lesere, Sigrun?

    SvarSlett
  2. Mange har hørt navnet hennes, så jeg tenkte det kunne være interessant.

    SvarSlett
  3. At kunne fortælle sin historie... At finde frem til meningen i "symptomerne"...

    Jeg havde fornyligt den meget store fornøjelse, at møde Jacqui Dillon, formand, eller -kvinde ;), af det britiske stemmehørernetværk. Hun fortalte, som hun også gør her, at hun ved sit første møde med en psykiater omgående blev afbrudt af vedkommende, da hun (intetanende om biomedicinske årsagsforklaringer, som hun var) ville fortælle om sin opvækst: "Ved du, vi hører den slags hele tiden, og når vi så kontakter familien, så viser det sig, at det hele bare er det pure opspind." Jacqui Dillons forældre var involveret i en pædofiliring...

    Hun selv kom sig ud af systemet, inden hun havde modtaget et officielt stempel (man har vel lov til at være heldig :) ). Som stemmehører havde stemplet med 99,9% sikkerhed ikke været hverken PTSD eller C-PTSD, men "skizofreni" (hun blev jo også "behandlet" derefter, den korte stund, hun tilbragte i systemet: piller, piller, og atter piller).

    Jeg synes, Judith Herman er utroligt spændende. Men jeg undrer lidt, hvor hun mon står hen mht. "skizofreni", om hun er "schizo positive", eller??? Jeg finder det hver gang igen noget retraumatiserende, når nogen mener, at "skizofreni" jo klart må være biologisk hjernesygdom, noget helt, helt andet, end PTSD/C-PTSD, noget, der intet har med traumer at gøre. Så, jeg skulle overvinde mig lidt, før jeg turde, at se på dette, iøvrigt meget gode - tak for at du postede, Sigrun! - interview. Og jeg ved ikke rigtigt, om jeg tør satse på, at læse Trauma and Recovery, hvilket jeg ellers rigtigt godt kunne tænke mig.

    SvarSlett
  4. Marian: Jeg vet ikke hva Herman mener om schizofrenidiagnosen. Dvs. egentlig er hun kritisk til diagnoser, men hun forholder seg til dem siden det er en fagbok hun skriver.

    Ordet "schizofreni" er nevnt én gang i boken, og da i forbindelse med at pasienter som dissosierer, feilaktig kan få diagnosen. Hun bruker ordet "feilaktig".

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post