26.6.10

Det begynte med voldtekt


I går ble det publisert et innlegg her på bloggen av Grete Kvalheim, som skal skrive boken Veiviseren - en bok om voldtekt og ønsker bidrag fra deg som har egenerfaring. 

Grete Kvalheim er forfatter og stifter av organisasjonen Dixi. Hun har vært medlem av flere regjeringsoppnevnte utvalg: Kriminalitetsforebyggende Råd, Voldtektsutvalget, Kvinnevoldsutvalget og Seksuallovbruddsutvalget.

Kvalheims første bok kom i 1992, Å leve etter overgrepet - det begynte med voldtekt. I den forteller hun om at hun som 21-åring ble voldtatt av en mann i 1982. 

Plutselig legger han den ene hånden rundt halsen min og klemmer til. Armene hans er kjøttfulle og kraftige, dekket av svarte, lange hår. Han klemmer og klemmer, jeg får ikke puste ...

Jeg ser bare det hvite i øynene hans idet han tar fart og trenger seg inn i meg nok en gang, hardt og vondt. Nå dreper han meg! tenker jeg panisk ...
Et lite øyeblikk ser jeg for meg alle avisoverskriftene. Typisk VG og Dagbladet, med store, fete typer: Ung jente funnet voldtatt og drept i grøftekanten etter haiketur. VG



Åpent forteller hun i boka om hvordan hun mistet fotfestet, og var i ferd med å gi opp.


Livet ble snudd opp ned i løpet av noen uker. Men ingen oppfattet den nye livsførselen som et rop om hjelp. I stedet mente påtalemyndigheten at den svekket hennes troverdighet i saken mot voldtektsmannen. Mannen ble pågrepet, men påsto at det var hun som hadde voldtatt ham. Påstand mot påstand. Saken kom aldri til retten, men ble henlagt "etter bevisets stilling".

I boka forteller Grete Kvalheim detaljert om den første tida etter overgrepet. Om menneskelig varme og forståelse fra politiets side, men også om et følelseskaldt og effektivt helsevesen. 

Hun falt mellom to stoler hos Legevaktens krisemottak og Krisesentret for voldtatte og mishandlede kvinner. Voldtekten lå for langt tilbake i tid til at hun ble omfattet av det ordinære tilbudet. Redningen ble en nystartet samtalegruppe ved krisesentret, der hun fikk møte andre kvinner som var blitt voldtatt. 


Erfaringene med samtalegruppen i Oslo førte til at Grete Kvalheim i 1988
tok initiativ til lignende grupper over hele landet, i tilknytning til krisesentrene. Gruppene fikk navnet DIXI, som er latin og betyr "jeg har talt, jeg har fortalt".
 
NTB

1 kommentar:

  1. Anonym26.6.10

    Herved takker jeg Grete Kvalheim for etablering av Dixi! Et fantastisk viktig støttested, hyggelige og dyktige ansatte, gode råd og viktig støtte, viktige tilbud om forskjellige kurs også i samtalegrupper, og gratis konsultasjon med advokat. KJEMPEBRA!!!!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post