6.5.10

Å glede en deprimert

Erik og jeg satt og snakket om vår venn Per. Per hadde vært dypt deprimert i over tre år. Vi hadde aldri sett noe menneske ha det så psykisk smertefullt.  

Nå hadde Per fått en ekstra bekymring. Om noen uker hadde han bursdag, og det var rundt tall. Han kunne fortelle at han hadde brukt den ene uken etter den andre hos psykologen til å snakke om bursdagen sin, men ante fremdeles ikke hvordan han skulle gripe den an. Han var jo klar over at det eksisterer forventninger om at en sånn dag skal feires. "Særlig barna mine tror jeg vil bli skuffet om de ikke blir invitert på noe", sa han. 

Erik og jeg fant ut at vi kunne overraske Per. Vi lette rundt og fant et hus til leie hos Oppland Turistbooking. Det lå ganske sentralt til og var slett ikke dyrt for en langweekend for tolv. Så sendte vi e-post til hans nærmeste: 

I anledning Pers bursdag i mai

Per har bursdag dagen etter Kristi Himmelfartsdag. Han er meget ulykkelig over at han ikke føler seg i stand til å lage noe selskap og invitere dere. Derfor har vi to leid et hus hvor vi feirer Per, fra og med onsdag til og med søndag. Per vet ikke om det ennå, og ikke si noe til ham på nåværende tidspunkt. 

Leien for huset blir vår bursdagsgave til Per. Vi håper vi kan spleise på maten og at alle voksne kjøper med drikkevarer til seg selv.

Håper dere har anledning til å komme! Vi tror Per vil sette stor pris på det.

Hilsen Sigrun og Erik

Halvannen uke før den store dagen var Per mer nervøs enn noen gang. "Psykologen og jeg har fortsatt ikke funnet noen løsning på hva jeg skal gjøre med bursdagen min", klaget han. Jeg ringte psykologen hans og sa at i neste time kunne han fortelle pasienten sin at bursdagsfeiringen var klar og bare lå og ventet på jubilanten. Det var en synlig lettet Per vi snakket med neste gang. 

Turen og bursdagen ble en suksess. Per elsket det gamle tømmerhuset vi leide og følte seg nok trygg fordi alle gjestene visste om hans depresjon. Men han så overhodet ikke deprimert ut mens vi var der, og smilet kom fram flere ganger. Etterpå kommenterte jeg det. Da fortalte Per at han for sikkerhets skyld hadde fått noen valium av legen sin. "Men", sa han, "det ville gått like fint uten".

Moralen får være at også deprimerte mennesker kan la seg glede.

Foto: emarinuk/Flickr


Bookmark and Share

5 kommentarer:

  1. a.m.6.5.10

    Så koselig! Jeg tror alle, også deprimerte setter pris på at noen de er glad i gjør noe for dem.
    Nå skulle jeg ønske at jeg hadde slike venner som kunne gjøre noe for meg når jeg har en av de "store" bursdagene til høsten...

    Flott initiativ, dere høres ut som kjempegode venner.

    SvarSlett
  2. Dette hørtes godt ut, og godt at man velger (tørr) å si ting rett ut, stikke hull på ballongen, altså, si rett ut at Per hadde lyst men ikke fikk til å arrangere selv.

    SvarSlett
  3. Anonym20.5.10

    depresjon er ikke et tegn på svakhet, men et tegn på at man har vært sterk for lenge.

    SvarSlett
  4. Dette var jo utrolig fint gjort av dere! Det er jo akkurat sånne ting man trenger når man sliter på ulikt vis, venner som griper inn og "tar tak". Glad på Pers vegne for at han fikk feiring, og ære være dere venner som fikset det!!
    <3

    SvarSlett
  5. Anonym21.3.11

    Dere har forstått det, med å gi deres venn den flotteste gave.
    Ved alvorlig depresjon går det fint ann å glede. Da jeg var på det dårligste pleide min beste venninne ta meg med på skogtur. Vi var nær naturen og hverandre i stillhet. Å kjenne at noen bryr seg og er glad i en gir en følelsen av glede. Man kan få, uten at det forventes noe igjen der og da.
    Tenk om alle var som dere!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post