16.5.10

Først må du bli alkoholiker

I 2008 sendte jeg en mail til Fritt Sykehusvalg:

Jeg var inne på Fritt sykehusvalg i dag. To vesentlige kategorier mangler:

- Traumebearbeiding etter overgrep
- Oversikt over psykologer/psykiatere som tilbyr psykoterapi

Jeg fikk svar fra seniorrådgiver Janne K Kjøllesdal i Helsedirektoratet:

Vi ønsker å presentere flere behandlingstilbud på vår nettside og vi utvider stadig med flere behandlingstilbud, men vi kan allikevel ikke dekke alle tilbud. 

Når det gjelder oversikt over behandlere som tilbyr psykoterapi anbefaler jeg deg å ringe pasientrådgivertelefonen på nummer 800 41 004.

Jeg sendte nok en mail:

Jeg ringte pasientrådgivertelefonen, men de har ingen oversikt over hvilken behandling ulike terapeuter tilbyr, om kvalitet på behandlingen/brukermedvirkning osv.

Da hørte jeg ikke noe mer.

"Utvider stadig", skrev hun. Når jeg søker på "overgrep", "vold", "PTSD", "incest", "mishandling" og "traumer" i 2010, finner jeg dette: 


Kvinnekollektivet ARKEN

Arbeider etter AAs 12-trinns modell. Tar i mot kvinner med et langvarig misbruk, ofte med tilleggsproblem knyttet til prostitusjon, incest og annen seksuell mishandling.

Stiftelsen Riisby behandlingssenter, Kvinneavdeling

Rusmiddelbehandling som et aktivt personlig forandringsarbeid, der pasienten er hovedaktøren. Fokus på tema som, kvinners drikkevaner. Skam/skyld. Relasjoner/kvinneroller. Psykisk helse/selvtillit. Fysisk helse/ernæring/søvn. Kropp/seksualitet/overgrep.

Det er alt.

Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Anonym16.5.10

    Fytterakkern, dårlig respons og mangelfulle tilbud fra Janne K. Kjøllesdal i Helsedirektoratet! Er hun ikke flau?

    Flott at du tar det opp, Sigrun!

    Hva med Trixi- er ikke det senteret for overgrep og voldtekter etc? De har visst forskjellige kurstilbud, og gratis rådgivning. Har vært der, og de var veldig hyggelige, tilbyr også gratis advokatkonsultasjon, selv om han ikke kunne hjelpe fordi han var overarbeidet og måtte ta hensyn til familien sin, sa han. Men jeg fikk da råd av ham. Gratis. Fikk godt inntrykk av Trixi.

    SvarSlett
  2. Det heter visst Dixi, ikke Trixi. Dixi betyr "Jeg har talt" på latin. Men de tilbyr ikke terapi.

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post