1.5.10

Artikkel om psykoedukasjon

Jeg har tidligere omtalt Toril Borch Terkelsen, som disputerte i vinter over avhandlingen Håndtering av engler og UFOer i en psykiatrisk avdeling: En etnografisk studie av hvordan psykotiske uttrykk forstås og kontrolleres. Omsider har jeg lest den, og anbefaler den varmt. Forfatteren beveger seg nær brukerperspektivet, og dét er ikke akkurat hverdagskost.

Jeg fant også artiklene 
"Transforming subjectivities in psychiatric care", om psykoedukasjon og "Transforming extraordinary experiences into the concept of Schizophrenia: A case study of a Norwegian psychiatric unit".



 Bookmark and Share

13 kommentarer:

  1. Anonym1.5.10

    Hei, takk for interessante linker! Men da jeg trykket på linken til T.B.Terkelsen fikk jeg ingenting opp. Interessant med psykoedukasjon!

    Siden du ikke har link til avhandlingen lurer jeg på om fokus på engler og ufo generlt segt anses som signaler om psykose? Selvsagt tenker jeg på vår prinsesse, men også på meg selv, og mange andre som er opptatt av engler. Doreen Virtue, phd i psykologi, har utgitt en mengede inspirasjonskort med /om engler, enhjørninger, helgener, alver, havfruer osv. Hun gir daglige englecoachinger på youtube, har ikke link dit, men søk evnt. på navnet på youtube. Håper du svarer på hvorvidt engler er tegn på psykose, siden jeg ikke har lest avhandlingen selv. På forhånd takk, også takk for at du bidrar til å opplyse oss andre med viktig info!

    SvarSlett
  2. Anonym1.5.10

    jo, her er linken til dagens englecoaching av Doreen Virtue, - og hold deg fast, ikke visste jeg det, men i dag, 1.mai, er dagen for worldfaryfestival!

    http://www.youtube.com/watch?v=DnsH39aRBZk

    SvarSlett
  3. Anonym1.5.10

    Fairiy'ene er en type engler iflg. Virtue (phd psykologi), som vokter og beskytter alt i naturen, luften, vann og sjø, trærne, jorden osv. Man kan be disse engleskapningene om hjelp, spesielt hvis man behøver f.eks. et nytt sted å bo.(Også iflg. Virtue).

    Personlig blir jeg helt henført av de fantastisk, eventyrlig vakre bildene som Virtue har på de forskjellige kortene sine, da spesielt kort som fomidlert budskaper fra alver og havfruer. De er bare så nydelige!

    Etter hva jeg har forstått arbeider ikke Doreen Virtue lenger med tradisjonell psykoterapi, men driver nå bare med "engleterapi". På youtube finnes også et innslag der Virtue forteller om hvordan hun til slutt fikk sin doktoravhandling, etter visstnok å ha strøket hele 2-3 ganger, hvis jeg husker rett.

    Virtue kom ut av "skapet" da hun i forbindelse med et foredrag hos forlaget Hay House avslørte hvordan hun tilkalte engler for hjelp, da hun var ute for en bilulykke....


    Forlaget Hay House ville visst ikke utgi de første englekortene hennes (ca.1999) mens hun nå er en av de mest solgte forfatterne hos samme forlag. Antar hun har utgitt mellom 10-13 forskjellige englekortsamlinger!

    SvarSlett
  4. Når du trykker på den første linken, kommer innleggene jeg har skrevet om TBT opp (dette, men også de tidligere).

    Ja, forestillingene om engler og grønne menn anses av psykiatrien som symptomer på psykose. Men det må nok være andre symptomer der i tillegg, tror jeg.

    SvarSlett
  5. I teorien skal der lidt mere til, end at tro på engle. I praksis kan det være nok, når man hører stemmer. "Psykotisk" er man, når det at være et tænkende menneske forvolder én (eller omgivelserne) så mange problemer, at man (selv eller andre på éns vegne) henvender sig i psykiatrien og be'r om hjælp.

    Jeg er hver gang igen målløs, når jeg ser eksempler på nedværdigelse, disrespekt og umyndiggørelse som dem, der citeres i artiklen. "Does Peter (...) agree?" Jeg var lige ved at spørge, er vi i en børnehave, eller hvad?! men jeg ville ikke engang tale sådan til en treåring. Kulsort pædagogik.

    SvarSlett
  6. P.S. og apropos psykoedukation: "Psykose" eller oprør (som i "frihedskamp")??

    SvarSlett
  7. Anonym2.5.10

    Hvad er så mentale problemer, der skyldes andres reelle adfærd. Som f.eks. kontakt med narcissist eller andre mennesker, der ødelægge den sociale tryghed ved hjælp af manipulation eller magt - som ved mobning ?

    SvarSlett
  8. Anonym (sidste): Er et oprør ikke altid også et oprør mod noget/nogen (-s undertrykkelse/manipulation af én, overgreb mod én, magt over én)?

    SvarSlett
  9. Anonym3.5.10

    Apropo det "å høre stemmer": Doreen Virtue, som jeg har vist til tidligere her i dette kommentarfeltet, hun sier (og skriver) flere ganger om å lytte til, høre og følge det englene sier.... I slike sammenhenger tenker jeg ofte på han som ble trikkedrapsmann. Som ble nektet tak over hodet av Oslo kommune, og derfor måtte bo flere døgn under et tre i parken. Vel og merke hadde han nylig sluppet ut fra psykiatriske på Ullevål, til ingenting, men han begynte altså i sin fortvilelse og avmakt "å høre stemmer". Med tragisk utfall. Drap! Kan man merke forskjell på hva som er englers stemmer og hva som er stemmer med utspring i galskap?

    SvarSlett
  10. Det er mange stemmehørere som ikke anses som psykotiske (gale). Det der med engler blir vel snakk om tro.

    SvarSlett
  11. Anonym3.5.10

    Mener du at man "tror" det er engler man hører? Men at det kan være ens egne tanker, indre stemme, intuisjon,eller hva vet jeg. etc? Godt ikke alle stemmehørere er gale/psykotiske!

    SvarSlett
  12. Det kan jo være en religiøs/åndelig tro. Jeg har ingen mening om engler og deres eventuelle ekssitens, så derfor kunne jeg ikke formulere meg annerledes.

    SvarSlett
  13. Anonym10.5.10

    apropo der å følge englenes "stemmer". Her omtaler Mark akkurat det samme, at man må ta ansvar selv for det man velger å gjøre/ ikke gjøre enten rådene kommer fra "Spirit" eller fra Engler o.l. som bidrar med stemmer i hodene våre. Godt råd!

    http://www.12house.com/home/powerpeekhtml.cfm

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post