14.4.10

Eufemisme

Det skjer ikke så sjelden at jeg blir såret og vonbråten av ting jeg leser på nettet. Ofte er det på vegne av andre. Men noen ganger kan det føles nærmest som en personlig krenkelse, som en latterliggjøring av meg selv som menneske. Det pleier å handle om enkeltes syn på vold og overgrep og beslektede tema.

I dag støtte jeg imidlertid på noen linjer om noe annet som satte meg ut. Atferdsforsker Inge Bø skriver i en kronikk i Stavanger Aftenblad:

Tør vi å innrømme at latskap eksisterer – ikke bare i form av kosmetiske omskrivninger som «handlingslammelse», «matthetssyndrom» og/eller «motivasjonssvikt», men som en dyd på godt og ondt.  


Utmattelsestilstanden min er latskap.

At jeg ikke lenger orker å feire høytider, er altså latskap. 

At jeg ikke reiser og besøker dem jeg er glad i, er latskap. 
At jeg ikke har vært i en butikk og kjøpt et eneste klesplagg eller et par sko siden før julen 2008, er latskap.
At jeg ikke har vært hos frisør siden i oktober, og da fordi frisøren holder til i samme bygning som legen min, er latskap. 

At jeg måtte droppe en viktig prøvetaking på sykehus, er latskap. 
At jeg har måttet avlyse tannlegetimer tre ganger det siste året, selv om jeg måtte betale for dem, er latskap. 
At jeg ikke har lest en bok på mye over et år, selv om jeg har min utdannelse innen litteratur, er latskap. 
At jeg er glemsk og ukonsentrert, er også latskap. 
At jeg alltid takker nei til å bli med en tur på byen, selv om jeg elsker både teater, film, godt drikke, skravling, flørting og å danse, må definitivt være latskap.

Eller hva sier 

Beate 
Iskwew
Lothiane
Maria
Neglecta
Rockette
Rutt
Selsiusplass
~SerendipityCat~
Syltegeek
Tante Grønn
Tired of ME
Tornerose ?


Bookmark and Share

23 kommentarer:

  1. Anonym14.4.10

    Jeg har også ME/postviralt utmattelsessyndrom. De bloggerne du har ramset opp, har visst også fått den diagnosen. Jeg trodde at utmattelsen min skyldtes latskap, for lite trening osv. En gang ble jeg spurt av en klarsynt: Er du lat eller er du syk? Kunne ikke falle meg inn å være syk, jeg, nei. Så jeg svarte : LAT! Det har jeg tenkt mange ganger på etter at jeg brutalt ble revet ut av ME-tåka ved at noen sendte meg til flere legespesialister. Jeg har alle de samme latskapene som deg, Sigrun, og enda noen flere i tillegg. Jeg forsøkte virkelig i mange år å overvinne latskapene mine, men har bare blitt enda verre. Inntil en medisinsk spesialist forklarte meg årsaken: ME/postviralt utmattelsessyndrom. Selv jeg, etter mange år med kognitive teknikker av ymse slag, så kom ikke her med noen anbefalinger av LP eller lignenede, takk. Hilsen fra Optimist :-)

    SvarSlett
  2. Anonym14.4.10

    HAHAHA....Inge Bø, "adferdsforsker" har signert kronikken du viser til. Han kan være så mye "forsker" han bare vil, men han mangler noe vesentlig: livserfaring og den ofte der tilhørende innsikt!

    Bø har ikke ennå forstått at den "debatten" han tror andre forsøker å unngå, den har forlengst vært! «handlingslammelse», «matthetssyndrom» og/eller «motivasjonssvikt" du liksom! Som forsker kan Bø kanskje ha en god CV, men det nytter lite når evnen til innsikt og respekt mangler. Men tanken hans er nok velmenende. I tilllegg håper han nok på å vekke oppsikt. Tenk hvis han kunne vise til "KVA SA EG!"


    Må innrømme at han ligner på meg selv, før i tiden, da jeg rett og slett ikke evnet eller ville forstå at de som har blitt arbeidsuføre og uføretrygdet, der er faktisk syke!

    En i min familie, og en god venninne var begge uføretrygdede. Jeg ville så gjerne hjelpe dem. Syntes det var så trasig, slik de hadde det med mye ondter og andre greier, og alltid dårlig råd. Kunne ikke være med på ditten eller datten, ei heller kunne de gjøre det de aller mest hadde lyst til, uansett hva det måtte være.

    I dag er jeg selv arbeidsufør, 100 prosent, og blir så innmari flau når jeg tenker på hvordan jeg forsøkte å puffe på og "motivere" tidligere uføre til å yte litt mer, anstrenge seg, heve seg over smertene og ubehaget, "tenke positivt", strekke seg enda litt lengre. - Men kan du ikke prøve da?....spurte jeg.

    SvarSlett
  3. Jeg har virkelig ikke ord.

    Tror det er best at jeg ikke sier no....for det egner seg kanskje ikke her på bloggen din :-))

    SvarSlett
  4. *ler*

    Jepp! Jeg er i alle fall lat! Skikkelig, skikkelig lat, også. Også så deilig det er! Hadde jeg tålt litt vin -så kunne jeg hatt fest hver dag attpå. Snasent!


    ...det verste med denne dritten, om jeg får være så fri? -er at man ikke blir trodd.

    "Ja -jeg hører du er litt sliten", sa hjertespesialisten til meg, jeg slepte meg bortover det som synes som en endeløs korridor.

    "Å -har du ikke lest papirene mine? Der vil du se at jeg ikke er sliten -jeg kjenner på kroppen det vi kaller "utmattelse".

    Na! Vår tid vil komme, der vi vil rulle ut av sengene, sofaene, rullestolene våre! Vi vil rope og le, danse og slå hjul (gleder meg -det har jeg aldri fikset) og igjen vil våre komme.

    Snart, snart, Sigrun!

    SvarSlett
  5. Anonym14.4.10

    Les setningen en gang til! Han skriver:

    Latskap er en dyd, på godt og vondt.

    En ting er å mene noe så tåpelig, å være så uvitende, å mangle empati og kunnskaper, en annen ting er å skrive en så tullete setning - er latskap en dyd? og hvis en dyd har negative sider, er det en "dyd" da?

    Hva man kan finne på å skrive og fortsatt kalle seg forsker i dette landet ...

    SvarSlett
  6. Anonym15.4.10

    Kjenner meg så igjen i din beskrivelse Sigrun! Jeg orker heller ikke gå i butikker for å kjøpe klær, det som tidligere var en av mine yndlingsbeskjeftigelser! Nå kjøper jeg, som kvinne, herreskjorter hos Smart Club, fort inn, fort ut igjen. Og fordi jeg heller ikke orker noe som presser og trykker mot kroppen min, slik som trange bh'er og lignende, går det her i bodies. ( Rene kyskhetsbeltet! :-) Men man lærer seg!


    Når jeg leser slike perspektiv løse og negative uttalelser som denne forskerern har prestert, er det ikke fritt for at jeg ønsker at han skulle få prøve hvordan det selv er å være syk, og måtte forsere tredemøllene i Nav-systemet i minst 7 år før han i det hele tatt kan regne med å slippe mer. Men jeg forsøker å være et godt menneske, derfor tenker jeg at han får vel det han skal ha av andre utfordringer uten at jeg skal bruker krefter på slike tanker.

    SvarSlett
  7. Jeg synes hans utsagn, han der forskeren altså, var så dumt og meningsløst at tankene mine bare slo seg av når jeg leste det.

    Det er jo slik uforstand og inkompetanse vi møter hele tiden, og som bl.a. gjør at vi ikke får hjelp!

    Nei, hva skal man si...

    SvarSlett
  8. Den ideen, at jeg var lat, hadde jeg lenge om meg sjøl også.

    Den er død nå. Jeg kjenner meg sjøl nå, kjenner viljen min, arbeidslysten, virkegleden.

    Gleden når jeg kan la den få utløp. Sorgen når jeg ikke kan.

    SvarSlett
  9. Kjære Sigrun!
    Først ble jeg forbannet. Så inni granskauen forbannet over Inge Bø's sitat fra aftenposten. Makan til arogant idioti! Så begynte jeg å lese kommentarene du har fått og jeg ble straks i bedre humør. Heldigvis det finnes mange som har både hode og hjerte på rette plassen. :)
    Men det er kjipt at folk som kan titelere seg som forskere og annet fjas, skal kunne vrenge ut av seg sin sneversynthet og inkompetanse i avisene.

    Selv har jeg ikke ME, men har diagnose på fibromyalgi og vet hva det vil si å ikke bli tatt på alvor, og ikke bli trodd. Det tok 11 år før jeg fikk diagnosen, og livskvaliteten var elendig pga av manglende energi og uutholdelige smerter 24/7, i mange år. Jeg har vært så heldig å etter 20 år bli nesten bra og kan være i jobb igjen dersom jeg passer på meg selv. Et sannt privilegium. Men jeg kan aldri glemme hvordan livet var når jeg var virkelig syk, og den veien jeg har gått for å komme dit jeg er. Jeg får lyst til å gråte når jeg tenker på all den uforstand som finnes blandt de som heller skulle tale de sykes sak og kjempe for de som ikke alltid selv kan kjempe. Takk for at du står på blogger om det du brenner for Sigrun!

    SvarSlett
  10. Så ikke denne før nå. Det er jo helt utrolig. At det går an... Jeg har nesten ikke ord, og sitter bare og rister på hodet. Dette er jo en foreldet diskusjon, i grunnen. Men så ser jeg jo at han muligens er litt foreldet selv. Professor in emeritus. Kanskje ikke helt oppdatert lenger på sine gamle dager? Da burde han heller ikke skrive innlegg og gi seg ut som en slags autoritetsperson. Kanskje litt usaklig sagt, men jeg syns hele påstanden om at CFS/ME skal være latskap er så usaklig at jeg tillater meg litt usaklighet selv ;)

    SvarSlett
  11. *rister på hodet og sukker oppgitt*
    Men er ikke dette et resultat av at diagnosen ME/utmattelsessyndrom blir delt ut til "alle" som opplever en tung periode? Alt for mange får denne diagnosen hvor både lege og pasient er klar over at man snakker om en utbrenthet eller liknende tilstand. Jeg sier IKKE at dette er latskap, men det gjør det vanskelig å få en generell forståelse av sykdommen når så mange kjenner noen som har blitt friske av å få hvile seg en stund..

    SvarSlett
  12. merutt: Deles diagnosen ut til så mange? Jeg trodde det var ganske vanskelig å få den.

    SvarSlett
  13. Tante Grønn: Ja, han er 75 år. Friluftsmann, kretsmester i stavsprang og i det hele tatt ingen lathans.

    SvarSlett
  14. Jeg har flere eksempler bare i mitt nærmiljø og min bekjentskapskrets hvor personer har fått diagnosen ME/utmattelsessyndrom hos sin fastlege i forbindelse med en vanskelig livssituasjon, mye stress osv. Etter noen mnd hvile, sykmelding har de blitt bra igjen. Dette er ikke i henhold til diagnosekriteriene, men det blir dessverre gjort.. Jeg tror dette bidrar til mye forvirring rundt sykdommen.

    SvarSlett
  15. Jeg er enig i det merutt sier og har faktisk diskutert dette med flere leger og helsepersonell som stusser over den store forskjellen i pasienter de møter på som har fått diagnosen ME. "Enkelte må jo være feildiagnostisert og heller være utbrent?", spurte en psykolog meg. Og det tror jeg nok. Skikkelige diagnosekriterier er viktige!! Rett diagnose - rett behandling... Får ikke noe respekt for at dette faktisk er en nevrologisk og alvorlig sykdom hvis folk skal få beskjed om at de har utmattelsessyndrom når de egentlig er utbrente, er i sorg, har en depresjon etcd. (Også alvorlige tilstander, men med andre konsekvenser med behandling!!)

    SvarSlett
  16. ~SerendipityCat~: Og legen min sa at ME er det samme som nevrasteni...

    SvarSlett
  17. Det har jeg også opplevd.
    Prof. Harald Inge Nyland - var ikke enig.

    Men på en annen side, uansett diagnose, burde jo alle blitt behandlet med respekt og forståelse. Mye hjelp i å være ydmyk og møte ukjente problemstillinger på en god måte i tiden _før_ vi har klare svar...
    ( jeg har forresten postet et innlegg om akkurat det før dette kom..)

    SvarSlett
  18. Arisan16.4.10

    @merutt: Tror ikke problemet er at for mange får diagnosen ME, problemet er at det forskes for lite på hva ME er.

    Ja, det hender nok at pasienter får denne diagnosen, men egentlig har en annen lidelse. Nå, når endelig leger begynner å godta at denne tilstanden faktisk er noe annet enn "nerver", kan det kanskje bli enklere/litt for enkelt for leger å diagnostisere med ME, da slipper de å forholde seg til pasientens egentlige problemer som Serendipity nevner. Men likevel er ikke dette det største problemet ennå. Trodde forøvrig at man måtte til spesialist for å kunne få stilt diagnosen og først etter seks måneder med symptomer.

    At Inge Bø slipper til i media, er et større problem enn ovennevnte.

    SvarSlett
  19. @Arisan: Det er mange problemstillinger rundt ME-diagnosen. Det forskes for lite, det er for lite kompetanse og forvirring av begrepene ME/utmattelse i helsevesenet og jeg mener det er et problem at ME har blitt en sekkediagnose med en heterogen gruppe pasienter. Alt dette bidrar til at vi får uttalelser som denne fra Inge Bø og at rett behandling til rett pasient i stor grad uteblir.

    SvarSlett
  20. Anonym17.4.10

    Merutt: ME-diagnose fra fastlege skulle være forbudt! Herregud, hva vet en fastlege? Har han tittel "spesialist i allmenmedisin" så vet han litt om alle diagnoser, men har han ikke slik tittel, eller mangler spesialistutdannelse, hva fa** vet han da?

    ME-diagnose av fastlege er berettiget til tvil!

    Fastleger de har jo knapt tid til å prate med pasienten, langt mindre til å undersøke på de 20 minuttene de sitter der og klimprer på pc'en sin.

    Nylig måtte jeg betale 240 kroner for 2 legeattester, i tillegg til 132 kr. for "konsultasjon"! På verste bestkant i Oslo! Aldri før har jeg opplevd å måtte betale ekstra for legeattester. Og jeg har fått en hel del av dem opp gjennom tidene. Nå fra en ung, ambisiøs økonom av en fastlege, bare 38 år gammel og nystiftet familiefar, slikt borger selvsagt for prisbevissthet når det gjelder betaling for tjenestene han leverer....

    ME-diagnose eller postviralt utmattelse er ikke seriøs før den er gitt av spesialist i alt annet enn "allmenmedisin". NAV godtar ikke diagnosen før pasienten OGSÅ har vært til undersøkelse hos spesialist i psykiatri. For å utelate psykiske lidelser. Bare slik får man en ME-diagnose som står til troende! Amen.

    SvarSlett
  21. Anonym17.4.10

    Dr. Vegar Bruun Wyller er en av de norske spesialistene som fokuserte på ME i sin disputas for noen år siden. Mange av tilhørerne i salen ble overrasket over at han i det hele tatt slapp gjennom nåløyet, fordi han under sin disputas fikk flere kritiske kommentarer og spørsmål fra salen, visstnok fra dr. Nyland, spesialist i nevrologi....

    Dr. Bruun Wyller er ansatt ved barneklinikken ved Rikshospitalet, og mener bl.a. at diagnosen ME som Verdens Helseorganisasjon i mange år har diagnostisert som nevrologisk lidelse, skal endres til å bli en psykiatrisk diagnose. Bruun Wyller (mis)bruker nå barn i sine forskningsprosjekter, der han tester ut svært sterke og vanedannende medisiner for å "kurere" ALT innen ME. Selvsagt med foreldrenes samtykke, men hvilken forelder med ME-sykt barn gjør ikke hva som helst hvis barnet kan bli friskt?!

    SvarSlett
  22. Merkelig det der, hvordan enkelte ser på seg selv som så allvitende, så mye bedre enn andre, at de med letthet stiller dommen over de som ikke er som en selv. Jeg blir litt kvalm, men samtidig også litt lattermild med tanke på hvor utrolig lite dette mennesket har fått med seg av livets realiteter.

    Jeg trodde også jeg var lat, at jeg bare måtte presse meg mer, ta meg sammen, skjerpe meg. Joda, jeg presset og presset og ble innmari mye dårligere enn jeg var i utgangspunktet.

    Nå vet jeg bedre, jeg og.

    SvarSlett
  23. Anonym18.8.10

    Googlet ME/postviralt utmattelsessyndrom, kom bl.a. til denne bloggen.

    Interessant å lese kommentarene!

    For at ME aksepteres av Nav MÅ man til spesialist, enten infeksjonsmedisiner eller nevrolog - i tillegg MÅ man også innom psykiater, spesialist i psykiatri, for å utelukke psykiske årsaker til utmattelsen.

    VIRUS-infeksjon er ansett som hovedutløser, ofte virus koblet til herpesvirus slik som kyssesyken og 6 andre herpesvirus som går på menneskekroppen. (Finnes over 100 forskjellige herpesvirus!) Forsket altfr lite på herpesvirus sm trigger/utløser av ME!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post