26.4.10

Begynnende psykose

- Kom inn, Sigrun.
- Hei, Per! Hvordan står det til? Du ser litt sliten ut.
- Ja, jeg er sliten.
- Sover du lite?
- Jeg har ikke tid til å sove. Må passe på.
- Passe på hva, da?
- Leiligheten.
- Er du ikke på jobb om dagen?
- Psykiateren min ga meg sykemelding. Jeg må passe på.
- Hvem er det som kan gjøre noe med leiligheten, da?
- Mafiaen.
- Mafiaen?
- Ja, de har vært her inne mens jeg var ute, og har gjort noe med kaffetrakteren.
- Hva?
- Den virker ikke lenger. Derfor kan jeg dessverre ikke servere deg kaffe. Men jeg har pils i kjøleskapet.
- Hvorfor skulle mafiaen ødelegge for deg? Forresten, det fins ikke mafia i Norge. De er i Italia, USA og Russland.
- Jeg mener frimurerlosjen.
- Driver de og tar folk, da?
- Ja, har du ikke lest Kainan av Kim Småge?
- Jo. Spennende bok. Kriminalroman. Men hvorfor skulle frimurerlosjen ødelegge kaffetrakteren din? 
- Sjefen min er frimurer. De vil straffe meg for at jeg og noen kolleger delte penger mellom oss som bedriften egentlig skulle hatt.
- Hvor mye da?
- Det var ikke noe stort beløp.
- Hva handlet dette om?
- Jo, det var penger som ... Bla bla bla
- Vet sjefen din om det?

- Han må ha funnet det ut, siden frimurerlosjen nå er ute etter meg.
- Jeg synes du skulle diskutere dette med psykiateren din neste gang du har time og finne ut om du skal gjøre noe. Neste gang dine kolleger får mulighet til å dele noen kroner, så si i alle fall at du ikke ønsker å være med på dette mer.
- Da blir de sure.
- Så la dem bli sure, da. Du er vel voksen og bestemmer over deg selv? 
- Ja.
- Vet du, jeg synes du skulle prøve å reparere den kaffetrakteren. Du fikser jo alltid slike ting. Om du er redd for at det kan skje deg noe, så vet jo jeg dette nå. Om frimurerlosjen tar livet av deg, går jeg øyeblikkelig til politiet og forteller hva du har sagt til meg, så blir de tatt.  
- Det var lurt.
- Jeg er ganske lur, vet du. Mens du reparerer trakteren stikker jeg ned til Baker Hansen og kjøper noen gode kaker til oss.
- Jeg kan jo prøve.
- Gjør det. Du er alltid så flink til å få til ting. Når har du forresten time hos psykiateren?
- På mandag.
- Er han grei?
- Hun. Ja, hun er ikke så verst. Mye bedre enn han første jeg hadde. Han ble så sur på meg etter at jeg rømte fra galehuset. Har jeg fortalt deg det, at jeg klarte å rømme og sjekket inn på hotell og sa jeg representerte bedriften? Jeg fikk full oppvartning i ett døgn - helt til politiet fant meg. Litt moro må man ha når man er gal.
- Du har fortalt meg dette før. Jeg har ikke helt sansen for at man ikke betaler for seg. Tenk om alle gjorde det samme! Men skjønner selvsagt at det var gøy for deg, i stedet for å være innlagt.
- Når de er så dumme å ikke sikre sykehuset, kan de ha det så godt.
- Da stikker jeg ut. Ha kaffen klar når jeg kommer tilbake!

2 kommentarer:

  1. Anonym26.4.10

    Ikke til å le av! I dag hadde jeg plutselig så mange politibiler rundt meg. Heldigvis var ingen ute etter meg. Men tanken slo meg i et halvt sekund. Inntil jeg fikk høre at den russiske presidenten med frue er på besøk i Oslo i dag.

    SvarSlett
  2. Full støtte herfra - psykiatri ≠ farlig http://t.co/BT7hoXGBlt

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post