27.3.10

Solidaritetens grense

Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av "svake grupper", men sympatien og solidariteten min har en grense: Jeg har ingen respekt for voldelige foreldre, og det gjelder også om de har psykiske lidelser. En rapport viser at osloforeldre med psykiske lidelser utøvde vel fem ganger så mye vold mot barna som foreldre uten psykiske lidelser.

Da jeg begynte i en samtalegruppe for mishandlede kvinner, fortalte en av kvinnene at hun slo sin tiårige sønn. Hun fikk høre det fra meg. Men gruppelederens passivitet irriterte meg sånn at jeg møtte opp bare denne ene gangen. Hvorfor i all verden er det verre å slå voksne kvinner enn å gjøre det samme mot barn?

Vi trenger ikke å synes synd på "svake grupper" når de oppfører seg som drittsekker overfor dem som er svakere enn dem selv.

Les også: Enkelthendelser

Share/Bookmark

4 kommentarer:

  1. Man kan vist godt sige, at det er resultatet af at gøre folk til hjælpeløse ofre og fortælle dem, at de lider af en sygdom, der har taget styringen over deres tanker, følelser og adfærd, og som de ikke kan gøre noget videre ved. Klart, at gruppelederen ikke reagerede. Man kan jo ikke gøre folk ansvarlige for deres ubalancer i hjernekemien.

    Bullshit, hvis du spørger mig. Både det med ubalancerne, og at folk ikke skulle kunne gøres ansvarlige for deres adfærd.

    SvarSlett
  2. Mille28.3.10

    Selvfølgelig skal man ansvarliggjøres sin atferd. Hadde selv hatt en par venninner som unnskyldte seg med "jammen,jeg er jo syk", når de hadde oppført seg dårlig mot meg. De er ikke lenger mine venner. Det får være måte på hva man skal skylde på.

    Det er bra du sa fra, Sigrun. Selv om gruppelederen selvfølgelig egentlig burde gjort det.

    SvarSlett
  3. Det å selv være mishandlet gir selvsagt ingen fullmakt til å mishandle andre. Men noen former for mishandling er så kamuflerte at det er vanskelig å stanse dem. Mennesker kan være perfekte og uangripelige,oppfylle alle de ti bud,men likevel bryte det ellevte budet - det aller viktigste av dem.

    Dette budet er slik:
    DU SKAL IKKE STJELE ANDRES FRIHET.

    Mennsker stjeler andres frihet når de produserer store mengder "godhet" som de deretter forventer full erstatning for. Da låses de inn i takknemlighetens gjeldsfengsel.
    Fastlåst i dette fengselet hakkes de gradevis i stykker av tilgodehavers hatske piler av bitterhet over ikke å få tilfredsstilt sine "rimelige" erstatningskrav. Men slike krav kan ikke oppfylles. De går i virkeligheten ut på at barnet skal redde dem fra dem selv ved å inngå i en større enhet med dem.

    Oppdragere som flykter fra seg selv kan ikke gi barnet de erfaringene med seg selv som er nødvendige for å bygge opp en egen identitet.Hadde det ikke vært for at barnet sitter fastlåst i gjeldsfengselet og må bygge opp en sterk selvbeskyttelse mot hatets piler,kunne det ha gjort de avgjørende erfaringene hos andre mennesker.
    Grunnlaget for ny sunnhet ligger derfor i å innse at den enorme gjeldsbyrden er falske fordringer, og å oppdage at det finnes mennesker som søker utbytte av dem som personer,ikke bare som tom leire som de kan forme i sitt eget billede og styre etter egne behov.

    SvarSlett
  4. Jeg er helt enig med deg, Sigrun! Jeg havner ofte i diskusjoner om dette og det provoserer meg grenseløst! Ingen er fritatt fra å utføre krenkelser mot andre. Og har du problemer med å styre deg, så er terapi, terapi og atter terapi den eneste løsningen.

    Det er kanskje derfor volden spre seg fra generasjon til generasjon - ingen tar et oppgjør mot den grusomme formen for avstraffelse som bare fører vondt med seg!

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post