15.3.10

Leger syr uten bedøvelse

I Adresseavisen har vi i det siste lest om selvskadende pasienter som blir sydd uten bedøvelse. Jeg synes det er merkelig at Legeforeningen uttaler at den ikke er kjent med at leger syr pasienter uten bedøvelse etter at de har skadet seg selv, for dette skjer flere steder enn i Trondheim.

Det omtales på blogger. Advokat Gro Hillestad Thune kom i 2008 med en bok om menneskerettigheter og psykiske lidelser, der det står at pasienter får sine sårskader behandlet uten bedøvelse, ved at de blir sydd med nål og tråd eller stiftet sammen med stiftemaskin. I 2006 skrev Hege Sjølie ved Støttesenter mot incest i Oslo i en artikkel om selvskading i Tidsskrift for psykisk helsearbeid: "Når de har selvskadet og tar kontakt med lege kan de ha opplevd å bli sydd uten bedøvelse som en form for korreks."

Se også: Intervju og bokutgivelse om selvskading

Share/Bookmark

10 kommentarer:

  1. Jeg klarer ikke å forstå den fryktelige psykiske smerten mennesker må ha som fristes til å skjære seg selv opp for å overdøve den. Ut fra de bloggene jeg leser er det mange som slåss en heroisk kamp for å motstå denne fristelsen. En frøs ned isterninger med rød konditorfarge. Det å holde isterningen hardt i hånden tilsvarte sårskjæringens smerte, og fargen fra den smeltede isen tilsvarte blodet.

    Det å plage mennesker enda mer som er i en så desperat situasjon, er helt rått. Det må da være straffbart å mishandle andre mennesker slik? Jeg håper at hvis det skjer igjen så meldes legen til politiet. En ting er selve den fysiske smerten, men kanskje enda verre er den respektløsheten som ligger bak å behandle andre slik. Er det noe de virkelig ikke trenger,så er det nettopp det. Heldigvis finnes det også mange leger uten slike steihjerter. En av dem reagerte så sterkt på sårkuttingen at han skalv på hendene da han skulle sy dem.

    SvarSlett
  2. Anonym15.3.10

    Det behøver jo ikke være bare bistert gammeldags Tante Sofie-tankegang eller sadisme, selv om det sikkert kan være det også - men hvis en selvskader bruker psykofarmaka, eventuelt i kombinasjon med alkohol og narkotika, kan det være risikofylt å gi smertestillende.

    SvarSlett
  3. Anonym: Takk for opplysningen. Den burde både Adresseavisen og pasienter/pårørende ha hatt.

    SvarSlett
  4. Mille15.3.10

    Jeg har aldri hørt eller selv erfart at det kan være risiko å kombinere psykofarmaka og smertestillende.

    SvarSlett
  5. Tænker ikke, at en lokalbedøvelse kan udgøre en fare i kombination med psykofarmaka, alkohol eller narkotika generelt. Der var ikke et sekunds tøven fra lægens side med at lokalbedøve, da jeg en gang i tidernes morgen skulle have syet en flænge i panden, efter jeg var faldet i (pinligt men sandt) meget beruset tilstand (jeg havde nydt godt og vel 1/2 flaske rom, fortyndet med cola). Så beruset, at sygehuset spurgte min mor, om jeg tog stoffer (efter jeg havde fået bedøvelsen).

    SvarSlett
  6. Jeg leste et av disse innleggene (adressa i går,m 15.03)selv, og slik det så ut for meg, kom det IKKE fram at legen nektet bedøvelse fordi jenta gikk på en eller annen form for psykofarmaka, og at dette kunne være en farlig kombinasjon. Legen hadde sagt noe sånt som at når hun hadde klart å kutte seg opp sånn, så kunne hun klare seg uten bedøvelse. Til slutt grep en sykepleier inn, og sa at hun ikke ønsket å ta del i den typen mishandling. Da fikk vedkommede bedøvelse. Skremmende!

    SvarSlett
  7. Sunniva: Jeg leste dette.
    Det skulle jo uansett være mulig å spørre pasienter om de har tatt medikamenter eller andre stoffer.

    SvarSlett
  8. Rystende at slikt skjer. Ved å sy uten bedøvelse som en slags form for reprimande, gir jo selvskaderen signal om at han/hun "fortjener" slik behandling. Legen gir slik signal om at smerte er på sin plass. -Et stikk motsatt signal av hva en selvskader trenger. Tragisk at helsepersonell kan være så lite oppegående.

    SvarSlett
  9. Kan det egentligt overraske? Det hele fungerer da efter "Gør som der bliver sagt, ellers..."-princippet. Om man nu går imod regler og ordre og giver udtryk for følelser ved at selvskade, eller på en hvilken som helst anden måde, så falder hammeren jo uvægerligt. Sort pædagogik.

    SvarSlett
  10. random17.3.10

    Jeg reagerte også på den uttalelsen, de må da være utrolig lite oppegående. Også i de to norske bøkene om selvskading nevnes dette som problem.

    Ikke bare har noen blitt nektet bedøvelse, enkelte har blitt direkte straffet også, fx ved at legen har alkohol i såret og gnir rett på...

    At tankegangen virkelig er et problem beskrives også i prosjektet til Sykehuset Telemark, den lindrende smerten tror jeg det het, hvor samarbeidet både med somatiske avdelinger og også de ansatte som jobbet med selvskadere var den største utfordringen

    SvarSlett

Virker ikke lenken(e)? Da vil jeg bli kjempeglad om du har tid til å gi meg beskjed via kontaktskjemaet i bloggens sidefelt.

- LAGE LENKE: <a href="url-adresse">Lenkens navn</a>

- BRUK NAVN, ditt virkelige eller et fiktivt. Velg Navn/nettadresse (ikke Anonym), og skriv inn navnet. Nettadresse er ikke nødvendig.
- Logger du inn med Google-konto, kan du få kommentarer tilsendt på e-post.
- Kommentarer som ikke holder seg til saken eller er personangrep eller trakassering, kan bli slettet.

Motta nye innlegg på e-post